به گزارش گروه بینالملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رویترز در تازه ترین گزارش خود در خصوص رایزنی شرکت هواپیمایی ایران ایر با شرکت بوئینگ نوشت این شرکت هواپیمایی ایرانی، در آستانه خرید بیش از 100 فروند جت از هواپیمایی ایرباس، اکنون در حال مذاکره برای امضای قراردادی قابل ملاحظه با بوئینگ است، اما موانعی وجود دارند که نیازمند هموار شدن هستند.
فرهاد پرورش, مدیرعامل ایران ایر با اشاره به امیدواری در خصوص همکاری شرکتش با بوئینگ در دوران پسابرجام تاکید کرد ایران در خصوص نوسازی ناوگان فرسوده اش با بوئینگ وارد مذاکره جدی شده است و ملاقات ها و رایزنی ها را امیدوار کننده خواند.
وی به رویترز گفت:" تعداد و مدل هواپیماهایی که قرار است خریداری شوند, در آینده نزدیک مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت؛ اما مهم تر از هر چیز حصول توافق میان طرفین است.
در این گزارش آمده است: "ایران ایر" در ماه ژانویه سال جاری میلادی برای خرید 118 جت به ارزشی بالغ بر 27 میلیارد دلار با شرکت ایرباس به توافق رسید. این توافق به دلیل وجود قطعات آمریکایی محصول، مشروط به دسترسی به مجوز صادرات از سوی آمریکا است.
پرورش در پاسخ به این سوال که آیا ایران ایر به دنبال قراردادی با ابعاد وسیع تر با شرکت بوئینگ است، گفت:" این طور نیست. ایران ایر به دنبال قراردادی بزرگ تر از قرارداد با ایرباس نیست گرچه قصد ندارد با شرایطی کمتر از این میزان نیز وارد معامله شود و در نهایت همه چیز به موقعیت هر دو طرف بستگی دارد. به هر حال ایران نیازمند دست کم 300 فروند هواپیما برای دهه آتی است."
وی همچنین با تاکید بر این که "ایران ایر" یک شرکت دولتی است، گفت:" البته انعقاد چنین قراردادی به تصمیم دولت ایران نیز بستگی دارد."
بر پایه این گزارش، مقامات شرکت "بوئینگ" پس از چند دهه دوری، به دنبال اعطای حق بازاریابی از سوی آمریکا در ماه فوریه سال جاری میلادی، به ایران سفر کردند تا با شرکت های "ایران ایر" و تعدادی دیگر از شرکت های هواپیمایی در خصوص همکاری گفتگو کنند.
اخذ مجوز صادرات برای این شرکت هواپیمایی آمریکایی در راستای تحقق چنین قراردادی ضروریست و به گفته برخی منابع آگاه در این صنعت، انتظار می رود در مراحل ابتدایی قرارداد دست کم 100 فروند جت بوئینگ به ایران تحویل داده شود.
مدیرعامل "ایران ایر" در این باره افزود:"مسایل زیادی وجود دارد که نیازمند شفاف سازی میان شرکت ما و واشینگتن بر سر اخذ مجوز صادرات هواپیماهای اروپایی به کشور است. با توجه به اجرایی شدن برجام نسبت به صدور مجوز ها در آینده ای نزدیک خوشبین هستیم."
"جاستین دوبون"، سخنگوی ایرباس در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضع مذاکرات با وزارت خزانه داری آمریکا عنوان کرد:" پیشرفت های قابل قبولی حاصل شده است."
به نوشته رویترز، حتی اگر "ایران ایر" موفق به اخذ مجوز از سوی دولت آمریکا شود، به اعتقاد منابع هواپیمایی همچنان در خصوص انعقاد قرارداد از لحاظ مالی درگیر موانعی پیچیده خواهد بود.
"ایران ایر" هم اکنون در حال مذاکره با بانک ها و موسسات لیزینگ است تا با مداخله لازم، قادر به تقبل تمام و یا بخشی از حجم مالی قرارداد باشند.
پرورش با بیان این که قرارداد با ایرباس بر مبنای یورو است، عنوان کرد:" حامیان مالی که در حال رایزنی با آن ها هستیم به دنبال راه پرداخت به ایرباس بر اساس یورو هستند و ما نیز باید به این حامیان رقم مورد نظر را پرداخت کنیم."
وی گفت: تعدادی از بانک ها برای همکاری ابراز تمایل کردند اما توانایی برعهده گرفتن کل هزینه را نداشتند .
منابع مالی می گویند به نظر می رسد برخی از شرکت های لیزینگ در خاورمیانه و چین مایل به تسهیل روند فروش هواپیما به ایران هستند. با این حال این دست از معاملات همچنان به حمایت بانک ها محتاجند که بسیاری از آن ها نگران سرنوشت دارایی های خود در صورت بازگشت تحریم ها هستند.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا در ماه آوریل سال جاری میلادی اعلام کرد واشینگتن تحت توافق هسته ای ایران و شش قدرت جهانی، در خصوص تجارت با ایران مخالفتی با بانک های خارجی ندارد.
به گفته مدیرعامل ایران ایر، طی دهه آتی، کشور نیازمند دست کم 250 تا 300 فروند هواپیماست و یا می توان گفت حتی بیشتر از این رقم؛ البته مشروط به این که همه چیز خوب پیش برود.
انتهای پیام/