رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: افرادی که در کلیه‌های آنها سنگ‌ها و رسوبات‌ریزی مشاهده می‌شود با روزه گرفتن، سنگ و رسوبات کلیه آنها دفع می‌شود.

روزه موجب دفع سنگ و رسوبات کلیه می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ سید حبیب‌اله موسوی‌بهار اظهار داشت: هنگام روزه‌داری، کلیه‌ها به مدت چند ساعت کم‎آب می‌مانند و هنگام افطار با مصرف زیاد مایعات، حجم بالایی ادرار تولید می‌شود و رسوبات جزئی که در ادرار فرد وجود دارد دفع می‌شود.

وی اظهار کرد: کلیه‌ها مسئول تنظیم آب و املاح بدن هستند و این کار را با دقت تمام انجام می‌دهند و اگر شما چند لیتر مایعات را پشت سر هم مصرف کنید، کلیه‌ها بلافاصله میزان زیادی آب را دفع می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان امسال در فصل گرما قرار دارد، لزوم توجه به نوع تغذیه در این ماه را دو چندان می‌کند؛ از همین رو روزه‌داری و ملاحظات تغذیه‌ای و پزشکی، برای گروه‌های مختلف باید جدی گرفته شود.

موسوی‌بهار افزود: با توجه به این که در ماه مبارک رمضان، افراد در معرض کم‎آبی شدید قرار می‌گیرند و مواد زائد با غلظت بالا در ادرارشان دفع می‌شود؛ بنابراین در این ماه برای پیشگیری از تشکیل سنگ‌های کلیه و دستگاه ادراری، باید مبادرت به مصرف مایعات بیشتری در وعده‌های سحر و افطار کرد.

رئیس دانشگاه خاطرنشان کرد: مهمترین تأثیر روزه‌داری بر سلامت کلیه و بیماران کلیوی در افرادی است که در کلیه‌های آنها سنگ‌ها و رسوبات ‌ریزی مشاهده می‌شود و هنگام روزه‌داری کلیه‌ها به مدت چند ساعت کم‌آب می‌مانند و هنگام افطار با مصرف زیاد مایعات، حجم بالایی ادرار تولید می‌شود و رسوبات جزیی که در ادرار فرد وجود دارد، دفع می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بیماران دیالیزی قدرت تطابق پرخوری و کم‌خوری را ندارند و بیشتر اوقات هم کم‌‌اشتها هستند، از نظر پزشکی، قادر به روزه گرفتن نیستند؛ همچنین افرادی که کلیه‌های آنها سنگ‌ساز فعال است و هر شش ماه دو بار، مبتلا به سنگ کلیه می‌شوند، اگر به مقدار کافی مایعات مصرف نکنند کلیه آنها به سرعت سنگ می‌سازند که توصیه می‌شود این افراد در فصل گرما و طولانی‎مدت، روزه نگیرند.

 موسوی‌بهار ادامه داد: توصیه‌های کلی در مورد روزه‌داری در بیماران مبتلا به انواع بیماری‌های کلیوی باید توسط پزشک معالج داده شود و تصمیم نهایی با پزشک معالج است؛ بنابراین بیماران کلیوی با پزشک معالج خود مشورت کنند.

انتهای پیام/د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.