با این‌که شماری از آموزگاران و دانش‌آموزان هرات از کمبود کتاب‌ گلایه دارند، کتاب‌های درسی صنف اول تا دوازده در بازار سیاه این ولایت خرید و فروش می‌شود.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،با وجود آن‌که سال‌هاست چاپ و نشر کتاب‌های درسی مکتب‌ها غیرقانونی خوانده شده، اما هنوز هم بازار خرید و فروش این کتاب‌های آموزشی گرم است و عملاً نیز در این مورد هیچ ممانعتی وجود ندارد.

نسیمه از آموزگاران یکی از مکاتب دخترانه می‌گوید که تمامی صنف‌های درسی با کمبود کتاب مواجه‌اند؛ اما صنف‌های بالا اصلاً کتاب درسی ندارند و از روی سخنان آموزگاران یادداشت‌برداری می‌کنند. محمد حنیف از دانش‌آموزان مکتب امیرعلی‌شیر نوایی می‌گوید که مدیریت مکتب به او و هم‌صنفی‌هایش کتاب‌های بیولوژی، جیولوژی، ریاضی، فارسی، کیمیا و فیزیک را توزیع نکرده است و با این‌که این کتاب‌ها در بازار یافت می‌شوند، اما وی توان خرید آن‌ها را ندارد.

در حال حاضر، چاپ سیاه‌وسفید کتاب‌ درسی در بازار سیاه 40 افغانی و چاپ رنگی به قیمت 100 افغانی به فروش می‌رسد. بیشتر این کتاب‌ها با کیفیت بسیار پایین در چاپخانه‌های لاهور و پیشاور پاکستان تکثیر می‌شوند.

عبدالرؤوف امینی مدیر اجرایی یکی از مکتب‌های شهر هرات در گفت‌وگویی با سلام‌وطندار می‌گوید که حکومت میلیون‌ها دالر را برای چاپ کتاب‌های درسی هزینه کرده است؛ اما هنوز هم بیشتر مکتب‌های این ولایت با کمبود کتاب درسی روبه‌رواند.

اما فروشنده‌گان کتاب‌های درسی می‌گویند که آن‌ها کتاب‌های اصلی و کارگرفته شدۀ مکتب‌های دولتی را به فروش می‌رسانند و این کار آن‌ها خلاف قانون وزارت معارف نیست. غلام‌ سرور یکی از این فروشنده‌گان می‌گوید که خود ریاست معارف نیز کتاب‌های درسی ـ به ویژه برای صنف‌‌های ابتدایی ـ را به صورت مؤقت به دانش‌آموزان می‌فروشد و در پایان سال تحصیلی، دوباره آن‌ها را از نزد دانش‌آموزان می‌گیرد.

عبدالرازق احمدی رییس معارف ولایت هرات، فروش کتاب‌های درسی از سوی آموزگاران و کارمندان ریاست معارف را به کلی رد می‌کند؛ اما می‌پذیر که کتاب‌های درسی در بازار سیاه به فروش می‌رسند. آقای احمدی دلیل این خرید و فروش را نیز کمبود کتاب‌های منتشر شده از سوی وزارت معارف می‌داند.

بر بنیاد گزارش‌ها، دورۀ عالی (لیسه) مکتب‌های کشور به 122 میلیون نسخه کتاب نیازمند است و این در حالی‌ست که وزارت معارف در تازه‌ترین آماری که ارایه کرده، از توزیع 21 میلیون نسخه کتاب خبر داده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، فروش ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار