به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
اهواز، رییس اداره فرهنگ و هنر ادارهکل آموزشوپرورش خوزستان با بیان اینکه در ایام تابستان کانونهای فرهنگی و تربیتی و شعب اوقات فراغت در مدارس بخشی از مسئولیت هدایت دانشآموزان و غنیسازی اوقات فراغت آنها را بر عهده دارند، اظهار کرد: این مراکز به فراخور امکانات، اقبال دانشآموزان و زمینه مناطق مختلف رشتههای فرهنگی، هنری و ورزشی متنوعی را در ایام تابستان ارائه میکنند.
مرتضی ادگی ، افزود: کانونهای فرهنگی تربیتی بهعنوان مراکز غنیسازی اوقات فراغت در طول سال به برنامههای معمول خود میپردازند اما در تابستان به شکل پررنگتر و با حجم بیشتری فعالیت میکنند؛ همچنین علاوه بر این کانونها، شعب مراکز اوقات فراغت در بعضی مدارس داوطلب و کانونهای اقماری نیز در بعضی مناطق تشکیل میشود.
رییس اداره فرهنگ و هنر ادارهکل آموزشوپرورش خوزستان با اشاره به وجود 60 کانون فرهنگی تربیتی در سطح استان، خاطرنشان کرد: تقریباَ در اکثر شهرستانها به استثنای یکی، دو منطقه کوچک این مراکز فعال هستند که در چند بخش شامل برنامههای عمومی (مانند مناسبتها، ایام، جُنگها و ...)، کارگاههای آموزشی در زمینهی مسائل فرهنگی و هنری بهعنوان عمدهترین کار این مراکز و آموزش رشتههای متنوع ورزشی به فراخور امکانات و اقبال دانشآموزان در مناطق مختلف فعالیت میکنند.
ادگی با بیان اینکه تعداد این کانونها با توجه به جمعیت بیش از 900 هزار نفری دانشآموزان خوزستان متناسب با نیاز استان نیست، گفت: در سه، چهار سال گذشته کانونهای فرهنگی تربیتی جدید در مناطق مختلف استان راهاندازی شد و امسال درصدد هستیم که حداقل 2 کانون شامل یک کانون دخترانه و یک کانون پسرانه در هر منطقه آموزشی استان راهاندازی شود.
رییس اداره فرهنگ و هنر ادارهکل آموزشوپرورش خوزستان در خصوص ارتباط ساختاری این کانونها با آموزشوپرورش و نحوه تأمین هزینههای مالی این مراکز، اظهار کرد: کانونها در چند سال اخیر با توجه به اعتبارات بهصورت خودگردان و از محل درآمدهای خود فعالیت میکنند، با این وجود یک شورای سیاستگذاری در خصوص شهریه دورههای آموزشی این مراکز با توجه به وضعیت دانشآموزان هر منطقه تصمیمگیری میکند و شهریه این دورهها در مقایسه با مراکز و آموزشگاههای آزاد تفاوت قابل توجهی دارد.
وی همچنین در خصوص شناسایی دانشآموزان با استعدادهای خاص هنری و برنامه آموزشوپرورش برای هدایت و حمایت از آنها، تصریح کرد: در طول سال تحصیلی شناسایی این دانشآموزان در قالب برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری و پرسش مهر ریاستجمهوری در چهار سطح مدرسه، منطقه، استان و معرفی برگزیدگان در سطح کشور انجام میشود و بهنوعی یک استعدادیابی، ترغیب و تقدیر از این دانشآموزان صورت میگیرد؛ هدف این است که این دانشآموزان ابتدا شناسایی و در مواردی نیز با برگزاری کارگاههای آموزشی خاص تقویت شوند.
ادگی در پاسخ به اینکه آیا برنامهریزیهای خاص برای هدایت استعدادهای برتر هنری در سطح مدارس انجام میشود، گفت: متأسفانه چنین چیزی در آموزشوپرورش پیشبینی نشده است مگر آنکه این دانشآموزان با توجه به علاقهمندی خود در سطح دانشگاه جذب رشتههای فرهنگی و هنری شوند و شاید بتوان این موضوع را یک نقیصه در آموزشوپرورش دانست.
وی افزود: البته در دو، سه سال اخیر در سطح وزارت قدمهایی در این خصوص برداشته شده و قرار است برای دانشآموزان دارای رتبههای برتر در مسابقات فرهنگی و هنری گواهیهای بینالمللی صادر شود که در این راستا نیز اسامی دانشآموزان برتر در دو سال اخیر به وزارت اعلام شده اما هنوز این اقدام عملی نشده است؛ همچنین قدمهایی برای در نظر گرفتن امتیازات خاص جهت تحصیل این دانشآموزان در مقاطع بالاتر در سطح دانشگاهها برداشته شده که هنوز به نتیجه نرسیده است.
انتهاي پیام/و