15 درصد از اتش سوزی های عرصه های طبیعی در استان مرکزی عمدی است.

  به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  آتش سوزی یکی از عوامل تخریب عرصه های منابع طبیعی است که سالانه در دنیا سطح وسیعی از عرصه های طبیعی را دچار حریق می کند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: متاسفانه در استان 15 درصد آتش سوزی ها به صورت عمدی و 85 درصد آنها غیرعمدی است.
یوسفی افزود: 72 و نیم درصد سطح استان عرصه های جنگلی، مرتعی و بیابانی هستند که 2 میلیون و 130 هزار هکتار را شامل می شود.
وی گفت: چرای بی رویه دام، بهره برداری از گیاهان دارویی به صورت مجاز و غیرمجاز از عوامل تخریب عرصه های طبیعی استان می باشد.
یوسفی افزود: در سال گذشته 40 میلیون هکتار از جنگل ها و مراتع در دنیا آتش گرفته که سهم کشورما 18 هزار و 80 هکتار و سهم استان مرکزی 1264 هکتار بوده است که این امر باعث شده است رتبه ششم کشوری را در آتش سوزی بالا در مراتع داشته باشیم.
وی گفت: سال گذشته 1264 هکتار آتش سوزی در 75 منطقه از 8 شهرستان در استان رخ داده است که 1 میلیارد و 390 میلیون تومان خسارت وارد کرده است که این میزان 5 برابر (260 میلیون تومان) اعتباری بوده است که بمنظور احیاء این عرصه ها اختصاص پیدا کرده بود .
یوسفی افزود: خنداب با 394 هکتار ، شازند با 375 هکتار ، خمین با 195 هکتار و اراک با 113 هکتار به ترتیب بیشترین آتش سوزی ها را در سال گذشته داشته اند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: 27 خرداد ماه به نام روز جهانی مقابله با بیابانزایی نامگذاری شده است که شعار امسال ، حفاظت زمین و احیای اراضی با مشارکت مردم است .
یوسفی افزود: در راستای مقابله با بیابانزایی در استان مرکزی با توجه به اینکه 490 هکتار عرصه بیابانی و کویری در سطح استا داریم ، طرح ترسیب کربن و پروژه احیا منابع طبیعی جامعه محور در ساوه در حال اجراست.
وی گفت: در حال حاضر 7 هزار همیار طبعیت در استان داریم و افراد می توانند در صورت مشاهده هرگونه آتش سوزی در عرصه های طبیعی با شماره رایگان 1504 و یا شماره 110 تماس بگیرند.
انتهای پیام / ف
برچسب ها: اراک ، آتش ، سوزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.