نائب رئیس صندوق حمایت توسعه چای گفت: با توجه به مصرف سالانه 120 هزارتن چای و تولید 20 هزارتنی آن در داخل، باید گفت که مابقی از طریق واردات تامین می شود.

صادق حسنی نائب رئیس صندوق حمایت توسعه چای در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به وضعیت واردات و صادرات چای اظهار داشت: با توجه به مصرف سالانه 120 هزارتن چای و تولید 20 هزارتنی آن  در داخل، باید گفت که مابقی از طریق واردات تامین می شود.

وی با اشاره به آنکه 50 درصد واردات از راه قانونی و 50 درصد دیگر قاچاق است، گفت: طی سال های گذشته به سبب رها شدن باغات، میزان تولید به شدت کاهش یافته است. 

گفتنی است با روی کارآمدن دولت یازدهم تا حدودی روحیه نشاط و شادابی به چایکاران بازگشته به طوریکه سال 93 ، 14 هزارتن و سال گذشته 20 هزارتن تولید داشتیم.

حسنی با اشاره به دلایل رها شدن باغات بیان کرد: در چند سال اخیر کاهش قیمت برگ سبز چای موجب شد که بسیاری از باغات از سوی چایکاران رها شوند و تغییر کاربری پیدا کنند اما خوشبختانه در دوسال اخیر با افزایش قیمت برخی از باغات مجد احیا شدند اما همواره لازم است که دولت تسهیلات به زراعی بدون بهره و یا کم بهره در راستای احیای باغات به کشاورزان پرداخت نماید.

مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات شمال ادامه داد: در 20 سال گذشته حدود 32 هزار هکتار سطح زیر کشت باغات چای بوده که متاسفانه به سبب عدم حمایت لازم از این بخش طی این سال ها رفته رفته بسیاری از باغات جای خود را به ویلا دادند.

وی با اشاره به تسهیلات به زراعی صندوق حمایت از توسعه چای به چایکاران بیان کرد: دولت در سال 93، حدود 20 میلیارد تومان به تسهیلات به ذراعی و در سال گذشته نیز 10 میلیارد تومان با بهره 4 درصد به 8 هزار چایکاز از سوی صندوق پرداخت شد، اما همواره لازم است که دولت برای احیای تمام باغات اعتباری با تنفس در باز پرداخت به سازمان چای تخصیص دهد.

 
نائب رئیس صندوق حمایت توسعه چای با اشاره به بهای خرید تضمینی برگ سبز چای در سال زراعی جاری گفت: با توجه به آنکه چین اول به پایان رسیده و چین دوم ظرف چند روزآینده در حال بهره برداری است اما هنوز شورای عالی اقتصاد نرخ را اعلام نکرده تا کشاورزان به ادامه تولید تشویق شوند.

حسنی ادامه داد: چایکاران به سبب آنکه نمی توانند برگ سبز چای را نگه داری کنند، لذا آن را به سازمان چای تحویل می دهند و از طرفی سازمان چای علی الحساب به قیمت سال گذشته 10 درصد اضافه کرده است.

مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات شمال تصریح کرد: خرید تضمینی برگ سبز چای برخلاف سایر محصولات است چرا که در محصولاتی همچون برنج، برنج کاران به صورت آزاد محصول خود را به فروش می رسانند چنانچه  قیمت بازار کمتر از قیمت خرید تضمینی باشد دولت اقدام به خرید می نماید اما در خصوص چای، چایکاران محصول خود را به سازمان چای تحویل می دهند و سپس سازمان به کارخانه ها می فروشد.

وی در ادامه عنوان کرد: در بودجه سال جدید شنیده هایی مبنی بر تخصیص اعتبار 120 میلیارد تومانی برای خرید برگ سبز چای به گوش می رسد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار