در واقع اگر در این برهه کار دفاع مقدسی را اجرا کنید خود را سوزاندیم و باید بعد از آن به سرعت یک اثر روشن‌فکری به روی صحنه ببریم تا حذفت نکنند.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست پویش تئاتر مردمی ایران با محوریت نمایش «دریادلان» و نمایش‌های حوزه دفاع مقدس با حضور حسین مسافرآستانه، کوروش زارعی، علی کشوری، امین‌حسین شفیعی کارگردان نمایش «دریادلان»، علی براتی طراح حرکت نمایش «دریادلان» در پاتوق جنبش رسانه انقلاب برگزار شد.
 
ابتدای نشست امیرحسین شفیعی کارگردان نمایش «دریادلان» با اشاره به شکل ‌گیری این نمایش محیطی اظهار داشت: تفحص شهدای غواص، تشییع  این شهدا در تهران و موجی از احساسات مردم باعث شروع این نمایش شد و رفته رفته نمایش شکل مردمی به خود گرفت.
 
وی ادامه داد: این اثر شعار و المان‌های تکراری و کلیشه‌ای در آن استفاده نشده و مخاطبان وقتی کار را می‌دیدند از این موضوع رضایت داشتند.
 
شفیعی افزود: نمایش «دریادلان» پاییز سال گذشته در 15 شهر اجرا شد و حالا در پارک دانشجو در حال اجرا هستیم اما متاسفانه در این مدت شاید ده هنرمند هم به دیدن کار آمده باشد و شاید دلیل این که هنرمندان بیشتری برای دیدن نمایش نمی‌آیند این باشد که آنها تصور می‌کنند نمایش با بودجه  ارگان‌های خاصی شکل گرفته در حالی که این طور نیست «دریادلان» با پول تولید نشده و من از همکارانم می‌خواهم بیایند و کار را ببینند.
 
وی افزود: کار کردن در حوزه دفاع مقدس سخت شده چرا که نگاه همکاران و دوستان تغییر پیدا می‌کند از وقتی که نمایش «دریادلان» را شروع کردم با نگاه‌های مختلف روبرو شدم. حتی یکی از صمیمی‌ترین دوستانم را از دست دادم. در واقع اگر در این برهه کار دفاع مقدسی را اجرا کنید خود را سوزاندیم و باید بعد از آن به سرعت یک اثر روشن‌فکری به روی صحنه ببریم تا حذفت نکنند.
 
در ادامه علی کشوری کارگردان تئاتر و آثار ارزشی عنوان کرد: من خیلی تصادفی تئاتر و سینما خواندم چرا که مادرم نمی‌خواست خلبان شوم و خودم هم هر چه فعالیت تئاتری انجام دادم در حوزه دفاع مقدس بوده و به همین خاطر دوست داشتم نمایش «دریادلان» را ببینم و این نمایش حال من را منقلب کرد.
 
وی افزود: وقتی من نمایش «کابوس نیمه شب» را که درباره لحظه شهادت پدرم بود اجرا کردم متاسفانه همه تصور می‌کردند من برای اجرای این نمایش پشتوانه‌های مالی از طرف ارگان‌هایی چون بنیاد تئاتر دفاع مقدس را دارم اما این طور نبود من برای تولید این اثر 85 میلیون هزینه کردم و حتی ماشین زیرپایم را برای پرداخت پول بازیگرم را به یک دلال فروختم به همین خاطر حال و شرایط امیرحسین شفیعی را درک می‌کنم. چطور می‌شود در این شرایط باز هم انگیزه‌ای برای انجام چنین کارهایی داشته باشیم.
 
کشوری تصریح کرد: هشت سال دفاع مقدس تراژدی بود که بعید می‌دانم در هیچ دوره‌ای به این شکل رخ دهد و نمایش «دریادلان» هم  از آن دسته کارهایی بود که حال من را تغییر داد و پیش خودم گفتم ای کاش مادرم را برای دیدن این کار می‌آوردم. به نظر من این گونه کارها می‌تواند جرقه باشد برای اتفاقات مثبت بدون اینکه چیزی بخواهیم تحمیل کنیم.
 
در ادامه حسین مسافرآستانه اظهار داشت: مردم علاقمند به آثار حوزه دفاع مقدس هستند و هنرمندان هم به دنبال کارهای سفارشی نیستند. به عنوان مثال همین نمایش «دریادلان» یک اثر خودجوش بود که بدون حمایت جایی و یا ارگانی شکل گرفت.
 
وی افزود: دشمن از اندک حضور افراد در عرصه هنر ارزشی وحشت دارد و واکنش‌هایی چون رسانه بی‌بی‌سی در مقابل نمایش «دریادلان» از خود نشان می‌دهد.
 
مسافر آستانه گفت: مدیران برنامه‌ای برای آثار ارزشی ندارند و فقط نگاه مناسبتی به این حوزه می‌کنند. مثلا اثر عاشورایی را فقط در روز عاشورا داریم و برای کارهای ارزشی برنامه‌ای ندارند.
 
کوروش زارعی از دیگر هنرمندان فعال در عرصه هنر ارزشی عنوان کرد: باید با مسئله دفاع مقدس درست برخورد شود حتی کسانی که این نوع آثار را می‌بینند در واقع هر کاری که به درستی انجام شود اقشار مختلف مردم هم با آن ارتباط برقرار می‌کنند و اگر دم دستی به ماجرا نگاه کنیم قطعا دافعه دارد.
 
وی گفت: اگر قرار است به تئاتر ملی و سینمای ملی پرداخته شود همین هشت سال دفاع مقدس است که مسئولین فرهنگی باید توجه کنند و شرایط را برای هنرمندان فراهم کنند.
 
 زارعی با اشاره به قضاوت‌ها در مورد آثار دیده نشده افزود: متاسفانه فیلم «رستاخیز» را هم ندیده قضاوت کردند در حالی که این فیلم باید دیده می‌شد و نمایش محیطی «دریا دلان» هم مورد قضاوت رسانه‌های جاهل قرار گرفت و معتقدم جامعه ارزشی باید مقابل این قضاوت‌ها آگاهانه عمل کند.

علی براتی، طراح حرکت نمایش با بیان آنکه سالهای متمادی است در کارهای مذهبی مشغول به کار است تاکید کرد: در این کار با دو قشر مواجه بوده است. یک قشر که خود را مذهبی می‌خواند و جذب کردن آن سخت نیست و در مقابل قشر جوانی است که این تصویر را ندیده است و باید تلاش کرد آنان را جذب کرد.

وی به هشتگ من یک دریادلم اشاره کرد و استقبال از آن را موفقیت نماش «دریادلان» در میان مخاطبان خاص دانست.

در پایان روح‌الله زندی‌فرد، مجری طرح نمایش نیز با تصریح آنکه پولی که برای دریادلان پرداخت شده است یک شوخی است، گفت: دریادلان بهترین برخورد نسبت به این واقعه است.

وی با اشاره به مشقتهایی کار تاکید کرد یکی از نکات خوب کار این بوده ابتدا شروع به کار کرده و سپس نهادها از آن حمایت کردند؛ لذا «دریادلان» زیر بلیت کسی نیست. وی علت عدم استقبال هنرمندان تئاتر از این نمایش کارهای ضعیفی است که پیشتر در این حوزه اجرا شده است و موجب واپس زدن آنان شده است.

پویش مردمی تئاتر ایران از این پس نشست هایی را در رابطه با نمایش ها و مسائل و موضوعات مختلف تئاتر ایران را با حضور هنرمندان، رسانه ها و مردم در پاتوق جنبش رسانه انقلاب برگزار می کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار