غار پیده از 17 هزار سال پیش زندگی انسان های اولیه را در دل خود جای می دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زمانیکه به دل تاریخ سفر می کنید متوجه می شوید که محل سکونت انسان ها غارهایی بوده‌اند با اجاق گازهایی از سنگ که آتش از جرقه زدن آنها  شعله می گرفته است.

يکي از مهمترين غارهاي استان خوزستان ، غار پبده در شمال شهرستان لالي است که آثار زندگي از 17 هزار سال پيش در آن به دست آمده است.

غار پبده حدود 103 متر طول دارد. طول‌ نخستین دهانه ورودی غار 40/5 متر و ارتفاع آن 3 متر است. ارتفاع دهانه‌ دوم، 10/1 متر و ارتفاع آن 10/3 متر ‌است. از در غار 90 متر كه به درون بیایید، به یك حفره‌ هوایی با درازایی نزدیك به 28 متر می‌رسید. در ضمن دهانه‌ نخست تا دهانه‌ دوم غار شش متر از یكدیگر فاصله دارند.» گهستونی درباره بیشترین و كمترین اندازه‌های غار "پبده" كه در شهرستان لالی قراردارد، چنین گفت: «كمترین عرض غار پبده 6 متر و بیشترین عرض غار 70/19 متر است. همچنین كمترین ارتفاع تالار اصلی 2 متر و بیشترین بلندای آن 28 متر است.»

نخستین بار در ایران بقایایی از انسان عهد هزاره چهاردهم قبل از میلاد را در حفاری غاری در «تنگ پیده» در کوه‌های بختیاری واقع در اطراف لالی کشف کرد که با توجه به این موضوع قدمت این غار نمایان می شود.

رفتن به جنوب  کشور و دیدن غار تاریخی آن چنان انسان را سر ذوق می آورد که تصور می کنی  زمان به عقب بازگشته و مسافر زمان شده ای.

در کنار همه اینها از آنجاییکه غارها در دل کوه  ها قررار دارند بهتر است خود را برای یک کوهنوردی  آماده کنید و تجهیزات سفر را دریک کوله قابل حمل و نقل جای دهید.


گزارش از نیلوفر جوانشیر





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
سلام
واقعا که مو به تن آدم سیخ میشه وقتی میری داخل غار به هیچ چیز جز ابهت غار فکر نمی کنی ،
پیشنهاد میکنم حتما ببینید،ارزشش رو داره.پروفسور گریشمن فرانسوی بود که واسه اولین بار غار رو تحلیل کرد و فهمید ک محل سکونت آدمهای عصر سنگی بوده
موفق و شاد باشین
آخرین اخبار