کارگردانی که قصد ساخت اولین فیلم خود را دارد، با چه مشکلاتی مواجه است؟

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هر کاری که آدمی قصد آغاز آن را داشته باشد، نیازمند ملزومات خاصی است که برای انجام کار باید فراهم شود، در این میان شاید یکی از مهم ترین آن ها جلب اعتماد دیگران باشد. به خصوص اگر هدف، انجام کاری گروهی است. چون انسان در ذات خود، موجودی جمعی است و برای گذران زندگی اش باید با دیگران ارتباط برقرار سازد. پس نیازمند کسب اطمینان و همراهی دیگران برای انجام کارهایش است.

از آن جایی که ساخت یک فیلم، کاری گروهی است، فیلمسازی نیز از این قاعده مستثنی نیست، یعنی یک فیلم ساز برای ساخت  فیلم خود بخصوص اگر اولین فیلمش باشد، نیازمند جلب اطمینان افراد زیادی، اعم از تهیه کننده، سرمایه گذار، بازیگر، پخش کننده و... خواهد بود. به نحوی که می توان گفت بزرگ ترین سد ساخت فیلم، برای فیلمسازان اولی همین نبود اطمینان است.

در بیشتر مواقع و در ابتدای کار عده‌ای از فیلم سازان با مشکل نبود و یا کمبود سرمایه مواجه هستند، چون اغلب سرمایه داران حاضر به اطمینان نمی شوند و سرمایه خود را در اختیار کسی که قصد ساخت فیلم اولش را دارد ، نمی گذارند.

البته کسانی هم هستند که اطمینان می‌کنند و برای فیلمساز امکان ساخت فیلم را فراهم می‌کنند اما برخی مواقع اتفاق می‌افتد که این سرمایه گذاران بنا به دلایل مختلفی مثل بی تجربه بودن فیلم ساز، در کار وی دخالت می کنند و می خواهند نظرشان را در همه قسمت های فیلم سازی از جمله متن فیلم، انتخاب بازیگر و لوکیشن و حتی جایگاه دوربین به کارگردان کار اول تحمیل کنند، در نتیجه مشکلی بر مشکلات آنان می افزایند.

البته این نوع دخالت ها تنها مختص سرمایه گذار یا تهیه کننده نیست، بلکه با آغاز فیلمبرداری تک تک عوامل دخیل در فیلم از بازیگر تا تصویربردار و آهنگساز، حتی از روی خیرخواهی و تلاش برای بهبود فیلم، از کارگردان حرف شنوی نکرده و آنچه را که در ذهن خود بهتر می پندارند، اعمال می کنند.

اگر بعضی از این کارگردانان در کار خود وارد نباشد فیلم تبدیل به آشفته بازاری می شود که هر کس ساز خود را می زند.

در آخر هم شاهد فیلمی خواهیم بود که به طور کامل با سلیقه کارگردان مطابقت ندارد و ممکن است بهتر یا بدتر از خواسته کارگردان شود.

البته شاید بتوان گفت دخالت هایی که در کار برخی از فیلمسازان می شود از ضعف کارگردانی ناشی می شود؛ چون یکی از ویژگی های مهم فیلمساز توانایی مدیریت و رهبری گروه است که باید با نشان دادن اطلاعات و توانایی هایش مانع این دخالت ها شود.

هرچه آگاهی و دانش کارگردان بیشتر و جامع تر باشد و زبان سینما را در ساخت آثارش در سطح گسترده تری پیاده کند، قادر به جلب اعتماد افراد بیشتر و در نتیجه ساخت فیلمی بهتر و مطابق سلیقه ی خود خواهد بود.

 بهترین روش برای بهبود اطلاعات سینمایی کارگردان، فیلم دیدن و مطالعه کردن است. هر فیلمی که کارگردان می بیند او را با دنیای تازه ای مواجه می کند و از آن جایی که می توان درباره یک موضوع خاص صد فیلم مختلف ساخت، هر فیلم نگاه کارگردان آن اثر را به او می شناساند و دید گسترده تری به فیلمساز می دهد که همه این موارد هنگام ساخت فیلم به کمکش می آید.

برای افزایش تجربه، بهبود کیفیت کار و در نتیجه جلب اعتماد، ساختن فیلم کوتاه قبل از کارگردانی یک اثر بلند می‌تواند کمک شایانی به او کند. چرا که فیلمساز با نشستن روی کرسی کارگردانی در سطحی پایین تر از لحاظ گستردگی کار با چم و خم و دشواری های کار آشنا شده و پس از پا گذاشتن در راه ساخت آثار بلند مغلوب شرایط نمی شود و با اعتماد به نفس بیشتری به ساخت فیلم می پردازد.

پس زمانی یک کارگردان می تواند به بهترین خروجی برسد و اعتماد دیگران را در خصوص حمایت در جهت ادامه را فیلمسازی به دست آورد که بتواند بدون دخالت عوامل مختلفی که به آن اشاره کردیم دغدغه های شخصی خود در راستای قوانین جامعه ای که در آن زندگی می کند  در فیلم هایش اعمال کند. در غیر این صورت فیلم خود را نساخته و به میل دیگران پرداخته است.



گزارش از: ملیکا نصیری


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار