دستيار طب سنتي دانشكده طب سنتي دانشگاه علوم پزشكي كرمان گفت: گرمازدگي (هايپرترمي) به معنی افزايش كنترل نشده دماي بدن و ناتواني در دفع حرارت بدن است.

روغن بنفشه درمان سردرد ناشی از گرما زدگیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمان ، عليرضازاهدی گفت: افراد به هنگام گرما از گرفتن دوش آب سرد به دليل وارد شدن شوك و قرار گرفتن در معرض جریان كولر خوداري نمايند، زيرا تغيير ناگهاني دما به سلامتي بدن آسيب مي رساند.

وی علایم گرمازدگی را خشک شدن دهان، زبان، گلو، گيجي و سردرد، نفس نفس زدن، نبض ضعيف و سريع، ضعف و بيحالي، گرفتگي و درد عضلات، ادرار زرد و تيره، صورت برافروخته برشمرد و خاطرنشان کرد باتوجه به اینکه افراد با مزاج گرم و خشك بيشتردر معرض گرمازدگی هستند، بايد از تمام خوردني ها و آشاميدني هايي كه حرارت بدن را بالا مي برد و باعث خشكي مي شوند پرهيز و حتي المقدور از غذاهاي آب پز شده ساده بدون ادويه استفاده كنند.

وی گفت: افراد مستعد گرمازدگي بايد استراحت كافي و لازم داشته باشند تا مزاجشان خنك شود و اگر استراحت كافي نداشته باشند بدن بيشتر به سمت گرمي و خشكي مي رود و رطوبت بدن كاهش پيدا مي كند.

دكتر زاهدي براي پيشگيري از گرمازدگي توصيه هاي ديگري كرد و گفت: حمام كردن، پوشيدن لباس هايی با جنس نازك و گشاد، ، عدم قرارگيري در زير نور مستقيم خورشيد،از عوامل پيشگيري از بروز گرمازدگي هستند.

وي براي درمان گرمازدگي هم گفت: نوشیدن تخم شربتي، خاكشير، شربت نعناع، هندوانه، خيار يا شربت خيار با سكنجبين، شربت آبليمو، آلبالو، گلاب، به ليمو، تخم خيارين( خيار، كدو، خربزه، هندوانه)، دم كرده عناب و زرشك به همراه شكر و دوغ ترش براي درمان گرما زدگي مناسب هستند که در ایام ماه رمضان می توان دروعده افطار و سحر از این نوشیدنی ها استفاده کرد.

زاهدی براي جلوگيري از گرمازدگي گفت: ماليدن روغن بنفشه براي جلوگيري از گرمازدگي و سردرد مفيد است.

وي توصيه ي ديگري هم در رابطه با زياده روي در مصرف آجيل در فصل گرم سال كرد و گفت: توصيه مي شود افراد از مصرف بي رويه آجيل ها و مغزها خوداري كنند چون باعث افزايش حرارت بدن مي شود.

این متخصص طب سنتی همچنین برای جلوگیری از گرما زدگی استفاده از روغن هاي گياهي مانند زيتون و نارگيل نيز براي آشپزي توصيه کرد.

انتهای پیام /ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار