دانشگاه آسیای جنوبی که از سوی کشورهای سارک تاسیس شده است، پنجمین دور فراغت دانشجویانش را جشن گرفت.

دانشگاه آسیای جنوبی پنجمین دوره فراغت تحصیلی دانشجویان را جشن گرفتبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان پنجمین دور فراغت دانشجویان دانشگاه آسیای جنوبی روز گذشته با حضور وزیر خارجه هند، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه کشور نپال، سفیران کشورهای آسیای جنوبی و هیات اداری این دانشگاه، برگزار شد.

دانشگاه آسیای جنوبی در سال ۲۰۱۰ به پیشنهاد منمهن‌سینگ نخست وزیر سابق هند و از سوی هشت کشور افغانستان، بنگلادش، هند، پاکستان، سریلانکا، نپال، بوتان و مالدیو تشکیل شد که تاحال چهار دور محصل از مقطع فوق لیسانس در رشته‌های روابط بین‌الملل، اقتصاد توسعه، کامپیوتر ساینس، حقوق بین‌الملل، بیوتکنولوژی و ریاضی فارغ داده است.

 از سال ۲۰۱۰ میلادی تا کنون بیش از ۵۰ دانشجوی افغان از این دانشگاه فارغ التحصیل شده است. این دانشجویان اکنون در اداره‌های خصوصی و دولتی مصرف کار هستند.

 در این مراسم وزیر خارجه هند گفت: «هند متعهد است تا تمام ۱۰۰ درصد هزینه های ساخت محوطه دانشگاه را بپردازد و در رشد و شکوفایی این دانشگاه آماده هرگونه همکاری است.»

این در حالی‌است که دانشگاه آسیای جنوبی در حال حاضر در یک ساختمان اجاره ایی در منطقه دیپلمات‌نشین چنکیه‌پوری دهلی‌نو فعال است.

این دانشگاه هر ساله طی یک پروسه، بعد از امتحان ورودی دانشجو می‌پذیرد. امتحان ورودی آن در هفته اول اپریل هر سال در پایتخت‌های کشورهای آسیای جنوبی برگزار می‌شود.

این امتحان در دانشگاه کابل هرساله  برگزار  می‌گردد. دانشجویانی که در امتحان ورودی نمرات عالی کسب کنند، شامل بورسیه می‌شوند.

پنجاه درصد تمام دانشجویان این دانشگاه هندی بوده و پنجاه درصد باقی مربوط به هفت کشور دیگر آسیای جنوبی می‌شوند.

پذیرش دانشجو متناسب با سهم مالی هر کشور صورت می‌گیرد و هند پنجاه درصد مصارف این دانشگاه را پرداخت می‌کند و باقی بودجه از طرف سایر کشورهای آسیای جنوبی پرداخت می‌شود.
 دانشکده روابط بین‌الملل این دانشگاه در درجه‌بندی سال ۲۰۱۵ در سطح هند، مقام پنجم را از آن خود کرده است.

 انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار