مدیرعامل مرکز توسعه خواهرشهرهای ایران گفت: به‌دلیل وجود حاکمیت قبایلی و عدم اعمال قدرت دولت مرکزی در مرز تورخم، این منطقه همواره شاهد درگیری‌هایی از این قبیل بوده است.

«حاکمیت قبایلی»، عامل اصلی درگیری‌های مرز «علیرضا رجایی» مدیرعامل مرکز بین‌المللی توسعه خواهرشهرهای ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون درگیری‌های میان پاکستان و افغانستانی در مرز «تورخم» اظهار داشت: به‌دلیل وجود حاکمیت قبایلی و عدم اعمال قدرت دولت مرکزی در مرز تورخم این منطقه همواره شاهد درگیری‌هایی از این قبیل بوده است.

وی اضافه کرد: به‌لحاظ تاریخی منطقه پیشاور متعلق به کشور افغانستان بوده و در سال‌های دور نیز بر اساس قرارداد شکل گرفته بین افغانستان و پاکستان قرار شد برخی مناطق به افغانستان برگردد، اما این قرارداد عملی نشد.

رجایی تصریح کرد: حکمرانی بر مرز تورخم به دلیل انتقال تسلیحات لجستیکی میان گروه‌ها و آزادی معامله اسلحه و موادمخدر همواره بی‌قاعده بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه درگیری‌های شکل‌گرفته در تورخم محلی بوده و نمی‌تواند منجر به وخامت روابط موجود میان دولت‌های دو کشور افغانستان و پاکستان شود، گفت: این مرز به حاکمیت «مناطق قبایلی» معروف است و قاعده حاکمیتی دولت در این مناطق برقرار نیست، لذا این گونه اتفاقات به‌طور معمول در سطح محلی هر از چندگاهی به وقوع می‌پیوندد.

رجایی خاطرنشان کرد: دولت مرکزی اعلام کرده در این قبیل مناطق که از جمرود و پیشاور شروع می‌شود و به منطقه تورخم و جلال آباد منتهی می‌شود هیچ‌گونه اعمال قدرت و حاکمیتی ندارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.