آبادان؛

ارتقای سیستم خنک‌کننده آبی پالایشگاه آبادان

سیستم خنک‌کننده آبی پالایشگاه آبادان ارتقاء یافت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛رئیس اداره اچ اس ای پالایشگاه آبادان گفت: سیستم خنک‌سازی آبی پالایشگاه آبادان ارتقاء یافت و از حالت یک‌بار گذر به حالت مداربسته تغییر پیدا کرد.

حمیدرضا ترکی افزود: خنک‌سازی برج‌ها و تأسیسات پالایشگاه‌ها در دنیا به‌وسیله آب انجام می‌شود و به همین دلیل روزانه مقادیر زیادی آب از رودخانه به پالایشگاه آبادان پمپ می‌شود.

وی بابیان اینکه درگذشته  مقدار 22 هزار مترمکعب بر ساعت آب به پالایشگاه آبادان وارد می شد و پس از استفاده به رودخانه برمی گشت، گفت: بیش از صدسال چنین سیستمی در پالایشگاه آبادان برقرار بود و هیچ مشکلی با این موضوع نداشتیم .

رئیس اداره اچ اس ای پالایشگاه آبادان افزود: به همین منظور طرح تبدیل سیستم خنک‌سازی آبی پالایشگاه آبادان از یک باز گذر به مداربسته کلید خورد که بر مبنای آن پساب یا همان آبی که بعد از خنک‌سازی از تأسیسات خارج می‌شود به‌جای ریختن به رودخانه، تصفیه‌شده و مجدداً به سیستم بازگردانده می‌شود.

ترکی بابیان اینکه این پروژه 200 میلیارد تومان هزینه دربر داشته، گفت: به دلیل بخار شدن مقداری از آب نیاز به پمپ کردن آن به پالایشگاه به قوه خود باقی است اما مقدار آن کاهش 98 درصدی پیداکرده است.

وی بابیان اینکه پالایشگاه آبادان به‌غیراز خنک‌سازی استفاده‌های دیگری نیز از آب انجام می‌دهد، افزود: اجرای این طرح سبب کاهش چشمگیر پساب و درنتیجه افزایش توان تصفیه آن شده که تأثیر زیادی در حفظ محیط‌زیست بر جای می‌گذارد.

مدیر پروژه تغییر سیستم آبی‌ خنک کننده پالایشگاه آبادان این پروژه را بزرگ‌ترین پروژه خنک‌سازی آبی پالایشگاهی کشور خواند و گفت در تلاشیم تا با انجام اقداماتی دیگر خروجی پساب پالایشگاه را به صفر برسانیم.

صدرا نیا افزود:این سیستم خنک‌کننده آبی که 36 هزار مترمکعب بر ساعت ظرفیت دارد جایزه انجمن مدیریت سبز اروپا و انجمن جهانی انرژی را نیز دریافت کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.