ماه مه امسال نیز در ادامه رکوردشکنی 4 ماه ابتدایی سال، به گرمترین ماه زمین تبدیل شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، ماه گذشته میلادی یعنی مه (31 روز منتهی به 12 خرداد) رکورد بالاترین دمایی که تاکنون در این ماه از سال به ثبت رسیده بود را پشت سر گذاشت. این در حالی است که به گفته ناسا، 4 ماه نخست امسال یعنی ژانویه، فوریه، مارس و آوریل نیز رکورد گرمترین دمایی که در این ماه‌ها به ثبت رسیده بود را شکستند. 

با توجه به رکوردشکنی ماه مه به عنوان پنجمین ماه متوالی گرم سال، اکنون بیش از هر زمانی این احتمال وجود دارد که سال 2016 گرمترین سال زمین نامیده شود. 

طبق گزارش ناسا، ماه مه امسال 1.67 درجه فارنهایت (0.93 درجه سانتیگراد) گرمتر از میانگین دمای ثبت شده برای این ماه بود.

امسال تاکنون تمامی ماه‌های سال رکورد گرمای ثبت شده در آن ماه را شکسته‌اند. "اداره ملی اقیانوسی و جوی" آمریکا که از روش متفاوتی نسبت به ناسا برای پردازش اطلاعات آب و هوایی مناطق مختلف جهان استفاده می‌کند نیز شکسته شدن رکورد گرما در 4 ماه نخست امسال را تایید کرده است. 

این سازمان روز جمعه جدیدترین اطلاعات آب و هوایی خود درباره نقاط مختلف جهان را منتشر می‌کند و اگر این سازمان نیز رکوردشکنی ماه مه را تایید کند، آنگاه سال 2016 یک گام دیگر به خلق یک رکورد جدید در گرمای زمین نزدیکتر می‌شود. 

البته بدون رکوردشکنی ماه مه نیز سال 2016 به احتمال 99 درصد رکورد سال 2015 را در گرما خواهد شکست و یک درصد باقیمانده به دمای مابقی ماه‌های سال بستگی دارد. 

انتظار می‌رود تا پیش از آغاز پاییز، پدیده جوی "لانینا" که معمولاً باعث کاهش نسبی دمای هوا می‌شود، دمای هوا را در مناطق مختلف جهان تحت تاثیر قرار دهد؛ اما احتمالاً این پدیده جوی بیشترین تاثیر خود را در سال 2017 بر جا خواهد گذاشت.

به اعتقاد کارشناسان، پدیده جوی "ال‌نینو" در افزایش دمای امسال تاثیرگذار بوده است؛ اما عامل اصلی افزایش دمای امسال و سالهای اخیر انتشار بی‌رویه دی‌اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه‌ای طی دهه‌های گذشته است. به طوریکه سال‌هایی که در دهه حاضر شاهد پدیده لانینا هستند گرمتر از سالهایی هستند که چندین دهه پیش پدیده ال‌نینو در آنها حاکم بود.

انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار