«لِسبُس» جزیره کوچکی در یونان است؛ جایی که هزاران مهاجر با قایق‏ به اینجا می‌‏رسند، و بسیاری که نمی‎رسند، سفرشان بی‌پایان است و تنها جلیقه‏‌های نجاتی از آن‏ها بر جا می‎ماند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،این جلیقه‌‏ها حالا دست‌مایه خلق شطرنجی غول‌پیکر شده؛ «شطرنج جهان» که «فرنیکی تامپارلی» ساخته و دانشگاه  Aegean یونان از این طرح حمایت کرده است، او موادی سمبلیک را دست‌مایه خلق اثری سمبلیک کرده تا مساله‌ای را نشان بدهد که به بخشی از زندگی روزمره مردم این جزیره تبدیل شده؛ سیل مهاجرانی که به ویژه پس از اوضاع چندسال اخیر خاورمیانه به یونان می‏‌آیند تا بتوانند در اروپا زندگی تازه‌‏ای را شروع کنند.

ساخت شطرنج‌ غول‌پیکر با جلیقه نجات مهاجران+تصاویر

مهره‏‌های این شطرنج‎ بیش از یک متر طول دارند و با کاغذهای باطله دانشجویان و جلیقه‌‏های نجات مهاجران ساخته شده‌اند. جلیقه‎های نجات با کمک گروهی از داوطلبان از سراسر جزیره جمع شده تا «مهاجرت» را نشان بدهد؛ مهاجرتی که یکی از بزرگترین مهاجرت‌‏های تاریخ است و در سکوت دارد رخ می‏‌دهد و این جلیقه‏‌ها، شاهدان خاموش آن هستند.  

ساخت شطرنج‌ غول‌پیکر با جلیقه نجات مهاجران+تصاویر
 
مهره‌های شطرنج از کاغذ باطله‌های دانشجویان و جلیقه‌های نجات ساخته شده است.
 
ساخت شطرنج‌ غول‌پیکر با جلیقه نجات مهاجران+تصاویر

فرنیکی تامپارلی طراح شطرنج غول‌پیکر
 
یونان یکی از کشورهایی است که دروازه ورود مهاجران و مقصد اولیه هزاران مهاجر به اروپا و کشورهایی چون سوئد و آلمان است. بسیاری از مهاجران خود را به ترکیه می‎رسانند و بعد با قایق عازم جزایر یونان می‎شوند؛ سفری که سالانه صدها نفر را به کام مرگ می‏‌کشاند. بیشتر این سفرها برای دور ماندن از چشم مرزبان‏‌ها، معمولا در شب و با قایق‌های کوچک و پر از مسافر انجام می‎شود. برخی از قایق‎ها به دلیل شرایط بد آب و هوا و یا قدیمی بودن غرق می‎شوند، گاهی هم مقامات مرزی مردم را مجبور به بازگشت اجباری می‎کنند، در نتیجه آنها را در وضعیت خطرناکی قرار می‎دهند و این عوامل جان بسیاری از مهاجران را می‏‌گیرد.

ساخت شطرنج‌ غول‌پیکر با جلیقه نجات مهاجران+تصاویر 
 
از حروف و شماره‌هایی که روی قایق‌های مهاجران بوده برای ساخت صفحه شطرنج استفاده شده است.

ساخت شطرنج‌ غول‌پیکر با جلیقه نجات مهاجران+تصاویر
 
منبع:ایسنا
انتهای پیام

برچسب ها: شطرنج ، مهاجران ، غرق شدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.