در حال حاضر انبوه کتاب‌های منتشر شده در حوزه دین برای مخاطب دشواری انتخاب کتاب خوب را به همراه داشته است.

آفت‌های عرصه پرطرفدار کتاب‌های مذهبی از زبان یک نویسندهبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دین و کتاب همواره در هم تنیده و با هم عجین بوده‌اند و گواه این مدعا هم تمامی ادیان صاحب کتاب هستند. هر دینی که به ترویج خداپرستی می پردازد، کتابی هم دارد که اصول دین و مکتبش در آن نوشته و ثبت شده است و با کتابش صدای خود را به گوش جهانیان می رساند و مردم را به گرویدن به آیین خود ترغیب می کند. 

ارتباط دینی افراد با هم به وسیله ادبیات هموار می شود. چون زبان و قلم وسیله ارتباط اشخاص با هم است و از آن‌جایی که گفتار به صورت شفاهی فاقد سندیت است و در گذر زمان یا تحریف شده و یا به دست فراموشی سپرده می شود، پس برای حفظ دین و جلوگیری از تحریف آن به قلم و نوشتن نیاز داریم. در کل آثار مکتوبی را که بیانگر دیدگاه و منعکس کننده مضامین کتب الهی و تاریخ پیامبران باشد، ادبیات دینی می‌نامند.
 
کتاب های مذهبی و اسلامی در ایران از پرطرفدارترین کتاب‌ها هستند. در این رابطه کامران شرفشاهی، شاعر و مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر اظهار داشت: کتاب های مذهبی یکی از پر مخاطب‌ترین اثرهایی هستند که در جامعه ما همواره مورد استقبال مردم شریف و دین باور ما قرار گرفته‌اند که همین موضوع باعث شده است تا اشخاصی با نیت سوءاستفاده از اعتقادات مردم، وارد این عرصه شوند و با کتاب سازی و ارائه ی آثار ضعیف برای خود به نان و نوایی برسند. 

وی در رابطه با انتخاب کتاب مخاطبان گفت: در حال حاضر انبوه کتاب‌های منتشر شده در حوزه دین برای مخاطب دشواری انتخاب کتاب خوب را به همراه داشته است. به عبارت دیگر کتاب های ضعیف در این زمینه جا را برای دیده شدن کتاب های مفید و پر تاثیر کم کرده است و این روند هم چنان ادامه دارد. برخی از این کتاب ها علاوه بر آن که نکات سودمند چندانی را در خود ندارند، موجبات دلسرد کردن مخاطب از خواندن کتاب های مذهبی را نیز فراهم می آورند که این نکته می تواند آسیب بزرگ و جبران ناپذیری در این زمینه باشد. 

شرفشاهی بیان کرد: در حال حاضر ناشران بسیاری به خصوص در شعرهای مذهبی مشغول چاپ کتاب هایی هستند که اغلب آن رونویسی از دست دیگران بوده و اگرچه ناشران به آن فخر و مباهات می‌کنند، اما از نظر اهل فن این گونه کتاب ها خدمتی به نشر فرهنگ اسلامی نمی‌کنند. به علاوه ناشرانی هم با موازی‌کاری و سودجویی در این عرصه فعال شده اند که پر کاری آنان را نمی توان مصداق تعهد و باورمندی آن ها به شمار آورد و لذا می توان گفت که در حال حاضر قلمروی کتاب های  مذهبی از آفات گوناگونی رنج می برد. 

در نهایت می‌توان گفت در ادبیات معاصر، شاعران و نویسندگان زیادی از مفاهیم دینی در آثارشان استفاده می کنند و دین به بهبود سطح کیفی ادبیات کمک می کند. پس هنگام نشر متون ادبی باید به این نکته دقت کرد که ادبیات هم باید به اعتقادات مذهبی مردم احترام بگذارد و سعی در بهبود دانش مذهبی خواننده کتاب داشته باشد. این اتفاق ابتدا باید هنگام نوشتن مطالب توسط نویسنده و سپس در حوزه نشر رخ دهد و کتاب هایی انتشار یابند که هم مرجعشان قابلیت استناد داشته باشد و هم مطلبشان باعث افزایش سواد مذهبی مخاطب شود. 



انتهای پیام/


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار