دیپلمات‌های وزارت خارجه آمریکا در یادداشتی ضمن انتقاد از سیاست‌های اوباما در سوریه، خواستار حمله نظامی علیه دولت بشار اسد شدند.

رویترز: درخواست بیش از 50 دیپلمات آمریکایی از اوباما برای حمله نظامی علیه دولت اسد
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، بیش از 50 تن از دیپلماتهای وزارت امور خارجه آمریکا با امضای یک یادداشت داخلی ضمن انتقاد شدید از سیاست های دولت باراک اوباما در سوریه، حملات نظامی علیه دولت بشار اسد را به منظور متوقف ساختن آنچه نقض مکرر آتش‌بس در سوریه از سوی نیروهای سوری خواندند، خواستار شدند.

این یادداشت داخلی تحت عنوان «‌کانال ناراضیان»‌ که به امضای پنجاه و یک تن از دیپلمات های رده متوسط تا بالای وزارت امور خارجه آمریکا رسیده است، شامل توصیه هایی درباره سیاست آمریکا در سوریه است. متن این یادداشت را نخستین بار وال استریت ژورنال منتشر کرده است. 

این نشریه با استناد به نسخه ای از این یادداشت که از سوی خبرنگار آن رؤیت شده است، نوشت امضا کنندگان اجرای «حملات نظامی هدفمند» را علیه دولت سوریه، با توجه به آتش بس در آستانه فروپاشی در این کشور خواستار شده اند.
 
بنابر این مطلب، حملات نظامی علیه دولت اسد در صورت اجرا، بیانگر تغییری عمده در سیاست دیرینه دولت اوباما مبنی بر (به اصطلاح) بیطرفی در جنگ داخلی سوریه به شمار می رود. 

یک مقام آمریکایی که یادداشت مذکور را خوانده بود به رویترز گفت کاخ سفید همچنان با دخالت نظامی بیشتر و عمیق تر آمریکا در مناقشه سوریه مخالفت است. 

این مقام خاطرنشان کرد بعید است انتشار این یادداشت در سیاست کاخ سفید در سوریه تغییری ایجاد کند یا تمرکز اوباما را از لزوم مبارزه علیه تهدید دائمی و رو به گسترش گروه تروریستی داعش در منطقه منحرف سازد. 

یک منبع دیگر که وی نیز متن این یادداشت را خوانده بود اعلام کرد: امضای این یادداشت داخلی، بازتابی از دیدگاه های مقامات آمریکایی دست‌‌اندرکار  امور سوریه به شمار می رود که برخی از آنها سالهاست در این زمینه کار می کنند و بر این باورند سیاست دولت اوباما در خصوص سوریه ناکارآمد و بی اثر بوده است. 

وی که نخواست نامش فاش شود تأکید کرد: «این گروه خواستار توسل به گزینه نظامی به منظور اعمال فشار بر دولت سوریه است.» 

در این یادداشت به افزایش نیروی زمینی آمریکا در سوریه اشاره ای نشده است. تصور می رود آمریکا حدود 300 نیروی ویژه را در سوریه به منظور اجرای عملیات علیه داعش مستقر کرده است. 

«جان برنان،» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، روز پنجشنبه با شرکت در نشست کنگره اعلام کرده بود جایگاه اسد در مقایسه با یکسال پیش به علت حملات هوایی روسیه مستحکم‌تر شده است.  برنان در عین حال خاطرنشان کرد از میزان ظرفیت و توانمندی های تروریستی داعش در جهان کاسته نشده است. 

به نوشته نیویورک تایمز ، اسامی ذکر شده در این یادداشت داخلی به طور تقریبی همگی از مقامات رده میانی وزارت خارجه محسوب می شوند که بسیاری از آنها دیپلماتهایی هستند که طی پنج سال گذشته، چه در داخل و چه در خارج از کشور به نوعی در تدوین سیاستگذاری دولت اوباما در سوریه نقش داشته اند.  

به نوشته این روزنامه گرچه انتشار مخالفتهایی از این دست در آمریکا امری غیرمعمولی به شمار نمی رود، تعداد امضا کنندگان این یادداشت اگر بی‌سابقه نباشد بسیار زیاد است. 

«جان کربی،» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در پست الکترونیک خود اعلام کرد: «ما از نگارش این سند موسوم به کانال ناراضیان بوسیله گروهی از کارکنان وزارت امور خارجه در خصوص اوضاع سوریه مطلع هستیم. هم اکنون در حال بررسی متن این یادداشت داخلی هستیم که به تازگی وصول شده است و بنابراین نمی توانم درباره آن اظهار نظر کنم.»

کربی در عین حال تأکید کرد: «انتشار اینگونه سندها، به مثابه کانالی رسمی به شمار می رود که به کارکنان وزارت امور خارجه آمریکا امکان می دهد تا بتوانند دیدگاه های جایگزین خود را در خصوص مسائل مختلف ابراز کنند.»

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
50 سناتور امریکایی غلطی اضافه کرده وحرف مفت زده اند خبرگذاریها چرا عرعر انها را می نویسند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۰ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
اوباما اگه از حزب جمهوری خواه بود قطعا حمله میکرد,ولی اگه بخواد امریکا حمله کنه با این اوضاعی که سوریه داره کمتر از 24ساعت بشاراسد سقوط میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
از آقای اوباما می خواهم ،حرف شیطان را گوش ندهد ،ودوشمنان آمریکا همین ۵۰دیپلمات هستند که فقط میخواهند جنگی بین مسلمانان مسیح ها راه اندازی کنند تا نسل شیطان جهان بیشتر شوند تا خود قدرت را به دست گیرند
آخرین اخبار