سینمای کشور، با فاصله گرفتن از ساخت فیلم هایی با محوریت ماه رمضان، بخشی از تماشاگران خود را که از کارهای خوش ساخت مذهبی استقبال می کنند، از دست داده است.

به گزارش خبرنگار  حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هر ساله با آغاز ماه مبارک رمضان شاهد پخش مجموعه های تلویزیونی با حال و هوای این ماه از شبکه های مختلف سیما هستیم؛ سریال هایی که همواره با استقبال خوب مخاطبان روبرو شده، بیننده های میلیونی برای صداوسیما به همراه داشته، اوقات فراغت مردم را بعد از اذان مغرب و افطار پر کرده و توانسته است با به تصویر کشیدن مضامین دینی و اخلاقی در قالب داستان هایی جذاب و پرکشش به شکلی در راه ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی در سطح جامعه گام بردارد.

شبنم مقدمی بازیگر سینما و تلویزیون که تجربه حضور در سریال های ماه رمضان را دارد در این باره به  خبرنگار ما گفت: سریال هایی که برای ماه رمضان ساخته می شود اغلب حوالی افطار پخش می‌گردد که مردم در خانه نشسته اند و یک حالت راحت را بعد از افطار دارند؛ فکر می کنم این مجموعه های تلویزیونی حال و هوای مراسم افطار مردم را تکمیل می کند و می تواند پیام های خوبی را به مخاطبان انتقال دهد.

اما بر خلاف تلویزیون که سال ها است این روند را در پیش گرفته و ادامه می دهد، به نظر می رسد سینمای کشور موضوع ماه مبارک رمضان را مثل خیلی سوژه های دیگر نادیده گرفته است و با فاصله گرفتن از ساخت فیلم‌هایی با محوریت این ماه بخشی از تماشاگران خود را که تجربه نشان داده همیشه از کارهای خوش ساخت مذهبی استقبال می کنند، از دست داده است.

محمد رضا شفیعی تهیه کننده سینما در این خصوص عنوان کرد: فیلمسازها باید به این موضوع فکر کنند که می شود برای بعضی مناسبت ها فیلم های خوبی ساخت که مخاطب هم داشته باشد؛ در واقع با این کار هم سینماها می چرخند و هم مردمی که علاقه دارند با خانواده به تماشای چنین فیلم هایی بنشینند می توانند در مناسبت های مختلف فیلم های مرتبط را ببینند؛ تلویزیون با تولید سریال های مناسبتی این کار را میکند اما متاسفانه در سینما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

نکته حائز اهمیت اینجاست که بسیاری از دست اندرکاران سینمای ایران همواره از این موضوع گله داشته اند که خطوط قرمز موجود بر سر راه فیلمسازی آن ها اجازه نمی دهد که به برخی موضوعات جذاب بپردازند و همین امر سبب شده که به یک دور باطل مبتلا شوند و از سر ناچاری به ساخت دوباره و دوباره داستان های تکراری رو بیاورند؛ اما واقعیت این است که سوژه هایی مثل ماه مبارک رمضان نه تنها خط قرمز نیست بلکه بدون شک گام برداشتن در راه تولید آثاری با محوریت چنین موضوعاتی با استقبال و روی باز و گشاده مسئولان روبه رو می شود و اتفاقا همراهی آن ها را برای تولید آثاری فاخر و ماندگار به همراه خواهد داشت.

محمد حسین قاسمی تهیه کننده سینما در این باره اظهار داشت: به ماه مبارک رمضان هم مثل خیلی از سوژه های دیگر که پیرامون ما هستند بی توجهی شده است؛ به طور مثال ما بیش از سی سال است که از حاج احمد متوسلیان بی خبر هستیم اما به تازگی به او پرداخته ایم و به قولی آن را کشف کرده ایم؛ ماه رمضان هم جزو همین سوژه ها محسوب می شود و تازه فراگیرتر هم هست چرا که در دین ما حداقل نزدیک به 1400 سال است که با این موضوع در تماس هستیم؛ فکر می کنم سوژه خوبی باشد اما باید بررسی کرد که با چه قصه و چه پرداختی می توان به این موضوع ورود پیدا کرد که استقبال مخاطبان سینما را به همراه داشته باشد.

علی سرتیپی از دیگر تهیه کنندگان سینما در این خصوص بیان کرد: همانطور که موضوع ماه مبارک رمضان در تلویزیون کشش داشته و سیما توانسته است با ساخت سریال هایی با محوریت این ماه بیننده های زیادی را جذب کند، سینما هم می تواند این کار را بکند؛ با توجه به اینکه در یکی دو سال گذشته مردم استقبال خوبی از سینماها در ایام ماه مبارک رمضان داشتند فکر می کنم تهیه کننده ها به این سمت بروند که برای مناسبت های مختلف فیلم های مرتبطی را تولید کنند که ان شا.. این اتفاق خواهد افتاد.

در روزگاری که تکرار دامن سینمای ایران را گرفته است به نظر می رسد موضوعی مثل ماه مبارک رمضان مهجور مانده و می شود با پرداخت درست به این سوژه تماشاگران علاقه مند به این مضامین را به سینماها کشاند؛ بدون شک تجربه موفق سیما می تواند اهالی سینما را در راه تولید چنین فیلم هایی کمک کند.


گزارش از مجید افشاری


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار