اهواز؛

سامان یافتن اخلاق مدنی، نیازمند عمل به آیات قرآن

توحید، رعایت حقوق والدین و احساس مسؤلیت نسبت به همنوع سه موضوع بسیار مهمی هستند که قرآن توجه ویژه‌ای به آنها دارد و باید درباره آنها بیش از این کار شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مدرس حوزه علمیه امام خمینی(ره) اهواز با بیان اینکه قرآن کریم برنامه زندگی انسان است، اظهار کرد: قرآن قانونی است که بشر به سان آب و غذا پیوسته به آن نیاز دارد. خداوند بشر را خلق کرد و او را خلیفه خود در زمین قرار داد، انسان برای اینکه بتواند خلیفه خداوند بر روی زمين باشد باید در چارچوب قوانین قرآن کریم حرکت کند و مفاهیم این متن سماوی را در زندگی خود به کار گیرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین اسدالله محسن‌پور، افزود: خداوند در همین راستا پیامبرانی از جنس انسان‌ها به سوی آنها فرستاد و آنها را به قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی خاص که همان ارتباط با آسمان و فرشته وحی است، مجهز ساخت تا انسان‌ها بتوانند آنها را الگوی خود قرار دهند.

این مدرس حوزه با بیان اینکه قرآن بهترین وسیله پیاده کردن احکام الهی در زندگی است، اظهار کرد: سعادت دنیا و آخرت در گرو عمل کردن به مفاهیم قرآن کریم است. ۵۰۰ حکم و فتوای قرآنی به طور مستقیم از سوی خداوند برای زندگی بشر نارل شده است؛ مثلا دستور «أقم الصلوة لذکری» که از آن وجوب نماز استفاده می‌شود، دستوری است كه مستقيما از سوی خداوند برای بشر آمده است. قرآن یک سری تکالیف عبادی، اجتماعی و برنامه‌های اقتصادی را برای بشر آورده است که شرح آنها بر عهده پیامبر(ص) و ائمه اطهار است تا آنها را به منصه عمل برسانند.

محسن‌پور با بیان اینکه تخطی از دستورات قرآن کفران نعمت و برای انسان مایه خسران است، افزود: ماه رمضان بهترین فرصت برای آشنایی با احکام و آداب قرآنی است. در این ماه می‌توان به صورت موضوعی آنچه را از قرآن در ارتباط با خود، دیگران(حقوق والدین، همسایگان، و ...) و خدا آمده است دریافت کرد؛ چراکه قرآن برنامه مفصل زندگی را برای بشر ترسیم کرده است.
به گفته وی انسان در هر آن مورد خطاب خداوند است و عمل کردن به دستورات این خطاب‌ها و در کنار آن رهنمودهای اهل بیت(ع) سبب سربلندی بشر در دنیا و عزت و کرامت او در آخرت می‌شود.

این مدرس حوزه علمیه با بيان اينكه ما اگر فرهنگ مدنی خود را قرآنی کنیم بسیاری از مشکلاتمان برطرف می‌شود، گفت: به طور مثال ما در قرآن آیه‌ای داریم که می‌فرماید: «وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ بِذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكِينِ وَ الْجارِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبِيل»(نساء، ۳۶)

 اولین چیزی که خداوند در اين آيه از بشر خواسته بندگی اوست. این آيه یک امر ارشادی است به این معنا که عقل انسان به لزوم شکر منعم حکم می‌دهد؛ خداوند، منعم و خیر رساننده زندگی انسان است و خیرات زندگی همه داده‌های اوست و عقل انسان حکم می‌کند که شکر او را به جای آورد و شکر منعم آن است انسان به دستورات او عمل کند و آنها را به منصه عمل برساند.

محسن‌پور با بیان اینکه وحدانیت سرلوحه اعتقادات انسان است، تأکید کرد: اگر مبنای توحید انسان تحکیم شود، همه امور او سامان پیدا می‌کند. لازمه سامان یافتن اخلاق مدنی، عمل به آیات قرآن است و اولین چیزی که قرآن از ما خواسته است پرستش خداست. پس از آن ما را به احسان نسبت به پدر و مادر توصیه می‌کند.

وی در توضیح این مطلب گفت: علما احسان به پدر و مادر را به سه قسم تفکیک کرده‌اند که شامل تکافل مادی، اجتماعی و اخلاقی است. تکافل مادی به این معنا که انسان بداند در ابعاد مادی چه وظایفی نسبت به پدر و مادر خود دارد و آنها را به جای آورد. تکافل اجتماعی رعایت جایگاه آنها در اجتماع است. به طور مثال اگر فررند تحصیل کرده است و پدر بی‌سواد باشد، مبادا فرزند احساس کند مزیتی نسبت به پدرش دارد. فرزندان این امور را باید نسبت به والدین خود رعایت کنند.

این مدرس حوزه با بیان اینکه انسان مدنی است و نمی‌تواند بدون همنوعان خود زندگی کند، گفت: رسالت همه انسان‌ها در همه کره زمین یکی است و برنامه ساز زندگی آنها خدا است. بسیاری از دستورات قرآن کریم درباره ارتباط انسان با همنوعان او است؛ چنانكه در آيه فوق توصيه‌های اكيدی درباره همسايگان شده است.

محسن‌پور با تأکید بر اهمیت همبستگی با همنوعان گفت: جامعه بشری باید مانند یک پیکر باشد. اینها آداب قرآن است. وقتی به قرآن رجوع می‌کنیم می‌بینیم خداوند هنگامی که داستان ارسال پیامبران را به اقوام مختلف بیان می‌کند، پيامبران را به عنوان برادر آن قوم معرفی می‌کند؛«وَ إِلى‏ مَدْيَنَ أَخاهُمْ شُعَيْباً» در حالیکه قوم مدین مردمی گناهکار بودند و حضرت شعیب یکی از پیامبران الهی و داری کمالات بالایی بود، قرآن می‌فرماید: ما برادرشان شعیب را به سوی آنها فرستادیم.

وی ادامه داد: این عنایت خاص خداوند است. خداوند می‌خواهد دست کل بشریت را بگیرد. از این رو به بعد اجتماعی بشر و اخوت در میان آنها توجه ویژه‌ای دارد.

مدرس حوزه علمیه امام خمینی(ره) اهواز خاطرنشان کرد: بنابراین توحید، مسأله والدین و مدنیت و توجه به همنوع، اصولی هستند که مورد تأکید و توجه ویژه قرآن هستند و باید در این زمینه بيش از اين کار شود.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.