بیمه ، که قرار بود حامی باغدارن در برابر بلایای طبیعی باشد این بار خودش گریبان کشاورزان را گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ عوامل قهری طبیعت مثل سیل، سرما و تگرگ بخش جدانشدنی از کشاورزی و باغداری است.
نپرداختن بیمه باغات، سنگی دیگر جلوی پای باغدارن

اما چند سالیست که باغدارن و کشاورزان به این باور رسیده اند که با بیمه محصولات میتوانند بخشی از از خسارتی را که این عوامل طبیعی به آنها وارد می کند جبران کنند.

به گفته حبیب رحمانی باغدار تاکستانی ، درست است که مبلغ پرداختی به کشاورزان در مقابل محصول از دست رفته خیلی کم است اما میتواند بخشی از هزینه های نگه داری و برداشت باقی مانده محصول را تامین کند.

بر این اساس ، آبان و آذر سال 93 ، صاحبان 40 هزار هکتار از مزارع  و 25 هزار هکتار از باغات استان محصولات خود را بیمه کردند.

اما این بار  برخلاف سالهای قبل ، اوضاع برای باغداران تاکستانی کمی فرق می کند.
نپرداختن بیمه باغات، سنگی دیگر جلوی پای باغدارن

باران و سرما در فصل برداشت در سال 94 چشم باغداران را تر کرد و باعث خرابی محصول آنان شد، پس از آن کارشناسان بیمه ، با مراجعه به باغات و تهیه گزارش ، خسارت 60 تا 80 درصدی محصول باغداران را تایید کردند.

باغدارانی که حق بیمه خود را گرانتر از سالهای قبل پرداخت کردند و بعد از آن باران تا به امروز که  10 ماه از آن می گذرد چشم انتظار پرداخت خسارت اند.
به گفته کشاورزان ،  شرکت بیمه در ابتدا برای پرداخت هزینه خسارت موعد آبان و آذر 94 را تعیین کرد که این وعده محقق نشد.
بگفته حسین طاهرخانی باغدار ، بعد از آن شرکت بیمه از کشاورزان و باغداران خواست تا اسفند ماه صبر کنند ، ولی اسفند ماه برای شرکت بیمه به سرعت و برای باغداران به کندی فرا رسید ، با این حال باز خبری از واریز پول به حساب باغداران نشد.

نپرداختن بیمه باغات، سنگی دیگر جلوی پای باغدارن
باغداران که محصول چندانی برداشت نکرده بودند امیدوار به پرداخت حق خود بعد از تعطیلات نوروز 95  شدند اما بعد از تعطیلات  و تا به امروز همچنان حساب  باغداران خالیست و شرکت بیمه ابراز شرمندگي میکند.

 نوراله طاهرخانی یکی از باغداران تاکستان در این باره میگوید: با توجه به اینکه پارسال باغات انگور و میوه دچار خسارت شده اند برای هزینه های جاری باغات با مشکل مواجه هستیم.

یکی دیگر از این باغداران می گوید :اگر قرار بود خسارت باغدارن پرداخت نشود چرا باغات را بیمه کردند و حق بیمه را که مبلغ نسبتاً بالایی بود را از کشاورزان دریافت کردند؟

نپرداختن بیمه باغات، سنگی دیگر جلوی پای باغدارن

موضوع را از  معاون بیمه بانک کشاورزی استان قزوین پیگیر شدیم ، کلانتری درباره تاخیر در پرداخت خسارت به باغداران می گوید: بخشی از مبلغ قابل خسارت بیمه از حق بیمه کشاورزان و بخشی از این مبلغ را دولت  تامین می کند که تا کنون اعتبار دولتی آن تامین نشده است.

کلانتری اضافه کرد: در صورت تامین اعتبار از سوی دولت این مبالغ به حساب باغداران واریز خواهد شد.

بگفته  معاون بیمه بانک کشاورزی استان در سال 94 مزارع و باغات 300 میلیارد ریال خسارت دیدند ، که 150 میلیارد ریال آن که مربوط به بخش زراعیست پرداخت شده ولی حق بیمه مربوط به بخش باغی هنوز به حساب باغداران واریز نشده است.

در پایان باید گفت: کشاورزان از شرکت بیمه چشم یاری داشتند و نباید با بی توجهی گمان کنند خود غلط بود آنچه می پنداشتند.

گزارشگر : امیرحسین رحمانی 
انتهای پیام /.

 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.