۷۸ هزار راس دام در قزوین علیه طاعون نشخوارکنندگان (ppr ) در شهرستان قزوین واکسینه شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت : ppr یک بیماری ویروسی است که تحت عنوان طاعون نشخوار کنندگان کوچک هم شناخته شده ودر سالیان اخیر گزارشهایی از شیوع بیماری در حیات وحش منتشر شده است.

عیسی غیاث یزدی افزود:عامل بوجود آورنده  این بیماری شباهت زیادی به طاعون گاوی و ویروس سرخک انسان  و دیستمپر گوشتخواران دارد  و می‌تواند ۸۰ تا ۹۰ درصد دام‌ها را مبتلا و ۵۰ تا ۸۰ در صد مبتلایان را به کام مرگ بکشد.

وی افزود: بیماری با  شروع ناگهانی تب۴۰ تا۴۱ درجه و افسردگی و بی حالی نمایان شده همراه با علائمی از قبیل سیخ شدن موهای بدن، به‌ ویژه در نژادهای موکوتاه به همراه ترشحات آبکی ازچشم‌ها، بینی و دهان و به تدریج غلیظ و زرد رنگ می شود.

غیاث یزدی گفت: شدت بیماری در حیوانات ۴ تا  ۱۸ ماهه بیشتر از بالغین است و نوزاد مادرانی که واکسن این بیماری را دریافت کرده‌اند ۳ تا ۴ ماه ایمنی دارند.

وی یادآور شد: معمولاً  ۲ تا ۳ روز پس از شروع تب، اسهال ظاهر می‌شودکه در شکل بسیار شدید بیماری،   ۴ تا ۵ روز پس از شروع نشانه‌ها دام تلف می شود.

غیاث یزدی افزود: رعایت اصول بهداشتی درگله، توجه به ضوابط دامپزشکی در خرید و فروش، قرنطینه و جا به‌ جایی دام‌ها و واکسیناسیون، اقدامات اساسی برای مبارزه با بیماری و پیشگیری از بروز و شیوع این بیماری است .
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار