فعال میراث فرهنگی از آغاز اجرای آیین سنتی گرگیعان توسط کودکان محله ها و جشنواره ها در استان خوزستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، احمد جعفری ماجد اظهار کرد: در رمضان سال جاری در بسیاری از شهرها و روستاها از جمله اهواز، کوت عبدالله، خرمشهر، آبادان، حمیدیه، شبیشه، حلاف، گمبوعه، هویزه، ماهشهر، شیبان، خلف آباد، رامهرمز، شوش و دیگر نقاط استان این آیین و سنت به صورت جشنواره و محلی کودکانه در شب های 15 و 16 ماه رمضان برگزار می گردد.

وی افزود: تهیه اولین انیمیشن کودکان برای گرگیعان با اجرای گروه انیمیشن اهواز و انجمن تیری و همچنین سرودی کودکانه برای این شب توسط نوارس اهواز از جمله موارد جدید در این آیین سنتی است.

جعفری ماجد بیان داشت: از دیگر اقدامات مجموعه ها و فعالان سراسر استان برای این شب گرانقدر تهیه لباس های محلی و زیورآلات و اهدای آن به کودکان است.

هماهنگ کننده برگزاری آیین سنتی گرگیعان در استان با بیان اینکه گرگیعان یکی از آیین های بسیار قدیمی استان خوزستان است، خاطرنشان کرد: این آیین در محله ها و شهر های قدیمی خوزستان از جمله خرمشهر، اهواز، شادگان، کوت عبدالله، هویزه، آبادان و دیگر شهرهای استان از زمان های بسیار دور تا کنون به صورت محلی توسط کودکان اجرا می شد.

وی اظهار داشت: پیشینه این آیین به میلاد اولین نوه پیامبر اکرم (ص)، امام حسن مجتبی (ع) و خوشحالی پیامبر اکرم و (قرع باب) و (قره العین) گفتن مردم به امام علی (ع) برمی گردد.

جعفر ماجد در خصوص نام این آیین گفت: نام گذاری 'گرگیعان' از کوبیدن سنگ های کودکان به هم و در اصطلاح 'قرقعه' گرفته شده و به مرور زمان به قرقیعان یا گرگیعان تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: این آیین در کشور ما در استان های بوشهر، هرمزگان و خوزستان وجود دارد، البته گرگیعان در سایر جاها نیز نام آن به قرنقشو، ماجینه و قرقیعان تغییر می کند.

جعفری ماجد اذعان داشت: در خوزستان برای احیای این مراسم در 3 تا 4 سال اخیر به طور منظم و هماهنگ شده برنامه ریزی هایی در سراسر شهرهای استان صورت گرفته و اخیر این آیین در بیش تر روستاها و شهرها هم به صورت جشنواره ای و تنظیم شده و هم به صورت محلی و سنتی در حال برگزاری است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.