تاثیر کاهش نرخ سود سپرده های بانکی بر اقتصاد کشور امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بت شکن مدیر عامل بانک مسکن و قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی امشب 1 تیر در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی تاثیر کاهش سود سپرده های بانکی در اقتصاد کشور پرداختد.

کاهش نرخ سود سپرده های بانکی می تواند سبب تحریک رشد اقتصادی شود

قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که آثار کاهش نرخ سود سپرده های بانکی در اقتصاد کشور چیست گفت: کاهش نرخ سود سپرده های بانکی می تواند سبب تحریک رشد اقتصادی شود

قربانی با بیان این که در ابتدا دولت یازدهم تورم در مرز 40 درصد بود ادامه داد: این مسئله کاهش پیدا کرد به طوری که در خرداد سال 93 نرخ سود بانکی به 22 درصد رسید.

وی با اشاره به این که در آن دوران بانک ها به نحو مناسبی از کاهش نرخ سود بانکی تبعیت نمی کردند اظهار داشت: نرخ سود معلول است نه این که بخواهد علت باشد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به این که در دوران بانک ها دچار تنگناهای مالی شده بودند اظهار داشت: از سال 94 بانک مرکزی اقدامات کوتاه مدتی را شروع کرد به گونه ای که مثلاً اضافه برداشت ها را به خط اعتباری تبدیل کرد.

قربانی با اشاره به این که طرح اصلاح نظام بانکی را به صورت میان مدت آغاز کرده ایم گفت: این مسئله سبب شد تا بانک ها محیا شوند لذا بانک ها در آخرین دوره نرخ سود بانکی خود را به 18 درصد رساندند و بانک مرکزی از این اقدام حمایت می کند.

لذا امرار معاش از طریق سپرده مسطلح در هیچ کجای دنیا نیست

وی با بیان این که از دیدگاه سپرده گذار نرخ سود واقعی مهم است افزود: سپرده گذار به دنبال حفظ ارزش پول خود است به گونه ای که مردم پول خود را در داخل بانک ها می گذاشتند تا از طریق سود آن بتوانند زندگی خود را بگذرانند و لذا امرار معاش از طریق سپرده مسطلح در هیچ کجای دنیا نیست.

هاشم بت شکن مدیر عامل بانک مسکن طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که آیا کاهش نرخ سود سپرده بر قیمت مسکن می تواند اثرگذار باشد ادامه داد: با کاهش نرخ سود سپرده انبوه سازان می توانند  انبوه سازان می توانند واحدهای نیمه تمام خود را تکمیل کنند به طوری که آن ها پول هایشان برای سپرده گذاری نزد بانک نمی گذارند .

 به تدریج شاهد رونق بخش مسکن خواهیم بود

وی با بیان این که با کاهش نرخ تسهیلات طرف عرضه و تقاضا مسکن تقویت می شود افزود: به تدریج شاهد رونق بخش مسکن خواهیم بود لذا با جریان تدریجی استفاده از تسهیلات مواجه ایم.

بت شکن ادامه داد: با توجه به این که چند سال است بخش مسکن از یک رکود و ثبات قیمتی برخوردار است  و با توجه به این که تسهیلاتی که قرار است  با نرخ های پایین در این حوزه اعطا شود  هیچ دست اندازی به منابع پدرقدرت بانک مرکزی نمی کند و پول پر قدرت را تقویت نخواهد کرد و به تدریج روی قیمت ها اثر می گذارد و روند معاملات را بهبود می بخشد

قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی نیز با بیان این که عرضه و تقاضا در بازار مسکن در تعادل مطلوب به سر می برد گفت: عرضه به میزان کافی وجود دارد و علائمی از رونق ملایم غیرتورمی در بازار مسکن ملاحظه می کنیم که می تواند خیلی از فعالیت های وابسته به این بازار را به حرکت وا دارد و قاعدتاً این اقدام اخیر در جهت کاهش  نرخ سود سپرده و تسهیلاتی که اشاره شد  زمینه را فراهم می کند که دوره رونق تسهیل شود

پدرام سلطانی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز  در بخشی از برنامه امشب با بیان این که نظام بانکی ما نظامی است که دچار مخمصه و مشکلات عدیده است بیان داشت: مطالبات معوق بالا دارایی های سمی ، بدهکاری فراوان دولت به نظام بانکی، رفاقت ناسالم با موسسات مالی غیرمجاز که قاچاقچیان سپرده هستند، صورت های مالی غیرشفاف و بنگاه داری بانک ها مولفه هایی هستند که اگر آن ها را به واقعیت نظام بانکیمان اضافه کنیم می شود نتیجه گرفت که در تحلیل علمی در این شرایط کاهش نرخ سود بانکی به نفع اقتصاد و فعالیت اقتصادی است اما متاسفانه در عمل می بینید که چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

وی اضافه کرد: مولفه هایی که به آن اشاره شد باعث شده که شکاف تامین مالی در کشور به شدت افزایش پیدا کند و عرضه و تعادل عرضه و تقاضا به هم بخورد و این تعادل به ضرر تقاضای دریافت تسهیلات به شدت به هم خورده و آن میزانی که برای دریافت تسهیلات نیز قابل عرضه است  در کانال روابط و اولویت هایی که به سهامداران  بانک ها داده می شود و بنگاه هایی است که مربوط به خود این بانک ها هستند.

سلطانی ادامه داد: آن چیزی که تحت عنوان چسبندگی نرخ تسهیلات عنوان می شود دلیل و منشاء دیگری غیر از این ندارد که بخش بسیار کمی از نقدینگی، قابل عرضه به بخش واقعی اقتصاد است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: در حالی که حجم نقدینگی ما یک تریلیون 50 هزار میلیارد تومان بنا بر آخرین اطلاعات آماری است که ارائه شده اما مانده بدهی سیستم بانکی رقمی در حدود یک سوم این میزان است لذا سوال این است که بقیه حجم نقدینگی کجا گیر کرده است.

جهت گیری بانک مرکزی در کاهش نرخ سود جهت گیری درستی است

قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که جهت گیری در کاهش نرخ سود بانکی جهت گیری درستی است گفت: با کاهش نرخ سود  تصمیمات مصرف و سرمایه گذاری بهینه تر خواهد شد ضمن این که همزمان با کاهش نرخ سود بانک مرکزی تلاش دارد که منابع خود را به سمت حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط سوق دهد.

وی در ادامه به بحث موسسات مالی غیرمجاز نیز اشاره کرد و گفت: در دو سال اخیر بانک مرکزی توانسته این موسسات را به حاشیه براند ضمن این که آگاهی مردم نیز در این رابطه نقش کلیدی داشته و اگر می بینیم که تصمیم بانک ها مبنی بر تعیین نرخ  سود 18 درصد نسبت به قبل موفق تر بوده بخشی به دلیل همین موضوع است.

کاهش نرخ سود تسهیلات در دستور کار شورای عالی پول و اعتبار قرار خواهد گرفت

قربانی همچنین با بیان این که در بانک مرکزی هدف این است که نرخ سود تسهیلات نیز تحت تاثیر نرخ سود بانکی قرار گیرد اظهار داشت: بانک مرکزی وضعیت بازار را رصد می کند و انشالله موضوع کاهش نرخ سود تسهیلات نیز به زودی در جلسه شورای عالی پول و اعتبار بررسی خواهد شد.

سلطانی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری امشب اظهار داشت: فعالین اقتصادی قطعاً از کاهش نرخ سود در شرایطی که بانک مرکزی نرخ ارز را کنترل کرده استقبال می کنند.

 بانک ها برای کمک به حال خودشان نرخ سود بانکی را کاهش دادند

وی ادامه داد: اگر ده سال قبل با متخلفین نظام بانکی و موسسات غیرمجاز برخورد می شد این موضوع امروز به مرحله غیرقابل برگشت نمی رسید اما این اتفاق نیفتاده و کاهش نرخ سود بانکی را بانک ها بیشتر برای کمک به حال خودشان انجام داده اند چرا که همان گونه هماهنگ کردند و ظرف مدت یک روز 3 درصد نرخ سود سپرده را کاهش دادند می توانستند در همان جلسه نیز نرخ سود تسهیلات را مشخص کنند و این سوال پیش می آید که چرا این موضوع را به آینده موکول کردند .

وی با بیان این که بخش خصوصی به نظام بانکی بدبین است گفت: مشکل نظام بانکی از اختیار بانک مرکزی خارج شده و حتی اگر بانک مرکزی به  استقلال ایده آل خود برسد نیز  دور از دسترس است که  بتواند این مشکلات را حل کند

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: مادامی که یک تصمیم در راستای برخورد با متخلفین بانکی، موسسات غیرمجاز مالی و بنگاه داری بانک ها در راس حاکمیت صورت نگیرد سال های سال نخواهیم توانست که به نقطه مطلوب برسیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار