المانیتور در مطلبی به تحلیل سفر جانشین ولیعهد عربستان به آمریکا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ المانیتور در مطلبی با اشاره به سفر جانشین ولیعهد عربستان به آمریکا نوشت: شاهزاده محمد بن سلمان – جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی – امروز چهارشنبه در نیویورک با «بان کی مون» - دبیرکل سازمان ملل – دیدار می‌کند. بان کی مون چندی پیش اظهار داشت دولت عربستان فشارهای غیرمتعارفی را بر سازمان ملل وارد کرده است تا از اتهام نقض حقوق کودکان در تهاجم نظامی خود به یمن تبرئه شود و این دیدار، تلاشی آشکار برای حل این مناقشه به شمار می‌رود.

 باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – نیز جمعه گذشته (28 خرداد) در کاخ سفید میزبان بن سلمان بود تا شاهزاده سعودی در کنار سایر مسائل دیگر، رئیس جمهور آمریکا را در جریان کلیات برنامه اصلاحات اقتصادی عربستان موسوم به "چشم‌انداز 2030" که با هدف رهایی از وابستگی نفتی در دستور کار قرار گرفته است نیز قرار دهد.

در پی این دیدار، عادل جبیر – وزیر امور خارجه عربستان – در یک نشست خبری، با تاکید بر روابط استراتژیک آمریکا و عربستان، دیدار بن سلمان با اوباما را مثبت ارزیابی کرد. 

یک روز پیش از آغاز سفر بن سلمان، دولت عربستان سعودی در اطلاعیه‌ای، سفر وی به آمریکا را به دستور ملک سلمان – پادشاه عربستان - و در پاسخ به دعوت رسمی دولت آمریکا اعلام کرد. 

بنابراین، می‌توان چنین نتیجه گیری کرد که تاریخ این سفر از سوی دولت اوباما مشخص شده و دولت ریاض نیز بی‌درنگ دعوت اوباما برای این دیدار را پذیرفته است؛ چراکه مقامات ارشد عربستان معمولاً در طول ماه رمضان از انجام سفرهای خارجی خودداری می‌کنند.

بن سلمان پیش از این دو بار – یک بار در ماه مه 2015 به همراه شاهزاده «محمد بن نایف» ولیعهد و وزیر کشور عربستان و یک بار در سپتامبر 2015 در معیت پدرش برای بحث درمورد مسائل خاورمیانه از جمله برنامه هسته‌ای ایران و بحران در سوریه و یمن - به آمریکا سفر کرده است.

اما آنچه که سفر کنونی وی به آمریکا را از سفرهای قبلی متمایز می‌کند، این است که او این بار در راس یک هیات سیاسی به این کشور سفر کرده و از آنجا که مناصب متعددی چون جانشین ولیعهد عربستان، معاون دوم نخست وزیر، وزیر دفاع و رئیس شورای توسعه و روابط اقتصادی عربستان را در اختیار دارد، در این سفر با تعداد زیادی از مقامات آمریکایی از جمله جان کری – وزیر امور خارجه – دیدار کرده است. 

بن سلمان در جریان این دیدارها به نمایندگی از پادشاه عربستان درمورد روابط مشترک نظامی، اقتصادی و امنیتی با مقامات آمریکایی بحث و گفتگو کرده است. بنابراین، به نظر می‌رسد که وی در ریاض از اختیارات گسترده‌تری نسبت به گذشته برخوردار شده است که اکنون می‌تواند به تنهایی برسر این مسائل با مقامات کنگره و دولت آمریکا به گفتگو بپردازد. 

تحلیلگران سیاسی معتقدند ادامه دیدارهای مستقل بن سلمان با مقامات سیاسی، امنیتی و نظامی آمریکا به مرور محمد بن نایف را در ساختار قدرت و روند تصمیم‌گیری‌های عربستان به حاشیه خواهد راند؛ هرچند ادامه حضور نایف در راس سلسله‌مراتب سیاسی و امنیتی عربستان برای حفظ امنیت و ثبات در خاندان حاکم عربستان ضروری است.

در این میان، شایعاتی که درباره وضع سلامت نایف منتشر شده است نیز این گمانه‌زنی‌ها را بیش از پیش تقویت کرده است.

محمد بن سلمان به رغم ارتباط نزدیکی که با نایف دارد، بسیار جاه‌طلب‌تر از اوست و در سفرهای متعددی که تاکنون به پایتخت‌های غربی داشته، این ویژگی شخصیتی را به خوبی نشان داده است. 

اما با وجود تمامی این مسائل، بن سلمان برای کنار زدن برادران و عموزاده‌هایی که خود را به لحاظ سن و تجربه شایسته‌تر از او برای رسیدن به تخت پادشاهی می‌دانند، مسیر دشواری را در پیش رو دارد؛ مسیری که هموار شدن آن جز با تعمیق بیشتر روابط با اطرافیان و صرف هزینه‌های هنگفت امکان پذیر نیست.


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار