شماری از فعالان مدنی، فرهنگیان، جوانان و اعضای شورای ولایتی پروان در شمال کابل توزیع شناسنامه برای کوچی ها در این ولایت را غیر قانونی خوانده اند.

فعالان مدنی پروان: توزیع شناسنامه برای کوچی ها غیر قانونی است

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، این فعالان در نشستی از قانون ثبت احوال نفوس حمایت کرده اما توزیع شناسنامه برای کوچی ها را غیر قانونی دانسته و مخالفت شان را با آن اعلام کرده اند.

فعالان مدنی ولایت پروان روز گذشته نشستی را در تالار شورای ولایتی این ولایت برگزار کردند.

آنان می گویند که اخیرا محمد عاصم عاصم والی ولایت پروان به مدیریت ثبت احوال نفوس این ولایت فرمان داده است که برای چندین خانواده کوچی تذکره توزیع کند.

گفته می شود که در فرمان آقای عاصم آمده است که برای ۸۳ خانواده کوچی در این ولایت از ولسوالی بگرام شناسنامه توزیع شود.

جوانان و اعضای شورای ولایتی پروان این فرمان عاصم را خلاف قانون اساسی و قانون ثبت احوال نفوس دانسته و خواستار پس گرفتن این حکم از سوی والی شده اند.

درهمین حال، اشتراک کننده گان این نشست می گویند که کوچی ها درهیچ مقطع زمانی در پروان سکونت نداشته واکنون برخی ‌ها با بهره گیری از نام کوچی گرایی می خواهند دسیسه های را به منظور ناامن ساختن پروان به راه اندازند.

عبدالظاهرسالنگی عضوشورای ولایتی پروان گفت: موضوع توزیع شناسنامه به کوچی ها دراین ولایت از ده سال به این طرف ادامه دارد.

آقای سالنگی می گوید تا کنون نامه ‌های رسمی زیادی در پیوند به دادن شناسنامه به کوچی ها ازنهاد های گوناگون حکومت مرکزی به آدرس ولایت پروان رسیده است.

این عضو شورای ولایت پروان می گوید توزیع تذکره به کوچی ها هیچ گونه توجیه قانونی نداشته وهمواره با مخالفت فعالان مدنی، شورای ولایتی و باشنده گان این ولایت رو به رو شده است.

شرکت کننده ‌گان این نشست فیصله کردند که اگر والی پروان تصمیم خود را در پیوند به توزیع شناسنامه به کوچی ها در این ولایت تغییر ندهد، آنان با راه اندازی تظاهرات و نشست های مدنی، مانع آن می شود.

گفته می شود که توزیع تذکره یا شناسنامه برای کوچی ها به دلیل غیر قانونی بودن آن در چندین سال در ولایت پروان صورت نگرفته و هنوز هم فشار های سیاسی برای توزیع آن ادامه دارد.

شفقنا نوشت: معضل میان کوچی ها و ده نشینان در ولایت های مختلف از جمله ولایت های مرکزی و عمدتا هزاره و تاجیک نشین، از جمله بخش هایی از ولسوالی بهسود ولایت میدان وردک، از آغاز بر قراری نظام جدید در سال ۲۰۰۱ تاکنون ادامه داشته و جنگ های خونینی را نیز در پی داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.