روزه روح را پالایش کرده و رذایل اخلاقی را می‌زداید.

پروانه درویشیان  کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اثرات معنوی روزه گفت: نفس انسان دارای نیروی دوگانه است که نسبت به برخی امور تمایل و نسبت به امور دیگری دافعه دارد. اگر این نیرو تحت کنترل و پرورش قرار نگیرد، امیال و غرایز دچار افسار گسیختگی شده و فرد را به انحطاط می کشد. 

وی افزود: برای پیشگیری از این امر روش های متفاوتی وجود دارد که روزه یکی از تأثیرگذارترین آنهاست. روزه گرفتن علاوه بر فواید علمی و پزشکی ثابت شده، تأثیرات معنوی بسیاری نیز دارد. روزه یا " صیام" بر وزن "فِعال" به معنی خودداری کردن شدید است. محدود شدن وعده های غذایی و پرهیز از خوردن و آشامیدن به مدت سی روز می تواند به منزله یک دوره آموزشی یک ماهه تلقی شود تا روزه دار با اجتناب از امور منکر و نهی شده به تزکیه نفس بپردازد. 

این کارشناس ادامه داد: دانشمندان از اثرات روزه کاملاً آگاهند به همین دلیل دانشمندان برخی کشورها مثل روسیه به مردم توصیه می کنند حداقل 6 روز در ماه چیزی نخورند. 

درویشیان تصریح کرد: فرد روزه دار علاوه بر پرهیز از خوردن و آشامیدن باید مراقب افکار، امیال و رفتارهای خود نیز باشد. این یکـ ماه فرصت مناسبی جهت تزکیه نفس است. پیامبر اکرم (ص) می فرماید: با نفس های خود جهاد کنید با کم کردن غذا و نوشیدنی تا فرشتگان به شما سایه افکنند و شیطان از شما بگریزد. 

وی در پایان گفت: تخلیه روح از حرص و آز، کبر، کینه، حسد، سوء ظن و ... درون را پالایش کرده و باعث می شود فرد تجدید قوا کرده و با روح صیقل یافته در مسیر  اهداف خود گام بردارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار