استان سمنان با داشتن ضريب نفوذ 50 درصدي اينترنت خانوار، داراي رتبه نخست در کشور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، مجید رضا مرادی حقیقی در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شهرستان شاهرود، با اشاره به وضعیت مطلوب زیرساخت های فناوری اطلاعات در استان گفت: سمنان از نظر شاخص توسعه یافتگی فناوری اطلاعات (IDI) دومین استان پس از تهران است و از سال 89 تا 94 نیز یکی از سه استان برتر کشور بوده است.
مرادی حقیقی افزود: این امر با توجه به وسعت بسیار زیاد استان در مقایسه با جمعیت کم آن بسیار مطلوب است.وی تکمیل سیستم 3G و راه اندازی سیستم 4G را یکی از مهم ترین برنامه های اپراتورهای همراه در سال 95 خواند و تأکید کرد: استان سمنان با داشتن ضریب نفوذ بیش از 100 درصدی تلفن همراه دارای رتبه دوم کشوری است به این معنا که هر فرد دارای بیش از یک سیم کارت است.
وی با اشاره به پوشش100 درصدی تلفن همراه در شهرها، جاده های اصلی و ریلی استان، ابراز داشت: میزان پوشش جاده های فرعی نیز 80 درصد است.
وی ادامه داد: هم اکنون حدود 220 روستای استان از خدمت ADSL بهره مند هستند.
مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت استانداری با بیان اینکه در تمام مسیرهای شهری و بین شهری استان دو مسیر فیبر نوری اصلی و پشتیبان وجود دارد، گفت: سمنان از همه استان های هم جوار ارتباط فیبر نوری داشته و از نظر پایداری ارتباطات وضعیت خوبی دارد.
مرادی حقیقی وجود پارک علم و فناوری استان، دانشگاه صنعتی و فارغ التحصیلان آن را فرصتی ویژه برای شهرستان شاهرود دانست و افزود: شرکت های دانش بنیان فعال در این عرصه کارهای ارزشمندی ارایه کرده اند و چندین مورد از این کارها در سطح ملی مورد قبول واقع شده است.
وی همچنین با برشماری شش طرح وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه اقتصاد مقاومتی تأکید کرد: یکی از موضوعات مهم در این نوع اقتصاد ،بهره برداری از امکانات و ظرفیت های موجود کشور است و با استفاده از این شرایط می توان شاهد جهشی بزرگ در زمینه ارتباطات در استان بود.
وی ادامه داد: این عرصه فرصت مناسبی برای ایجاد اشتغال فراهم می کند و می توان با تولید محتوا و استفاده از خدمات الکترونیک و دولت همراه به این امر دست یافت.
مرادی حقیقی تولید و انتشار محتوای بومی را یکی از طرح های استان در زمینه اقتصاد مقاومتی عنوان و تصریح کرد: مردم روزانه میزان زیادی از محتوا را در فضای مجازی منتشر کرده و سبب تولید ثروت برای اپراتورها می شوند بدون اینکه درآمدی نصیب تولید کننده آن محتوا شود.
وی با تأکید بر اینکه می توان بخشی از منافع مالی را به دست تولید کننده رساند، یادآور شد: بدین ترتیب می توان بسیاری ازمواقع بدون دخالت و سرمایه گذاری دولت اقدام به تولید و قرار دادن آن در مراکز داده کرده از محل استفاده شهروندان در داخل و خارج کشور بهره مند شد.
مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت استانداری با ابراز تأسف از خروج ارز از کشور به وسیله شبکه های مجازی ابراز داشت: بیشتر داده های موجود در فضای مجازی به خارج از کشور رفته و دوباره باز می گردد بدین ترتیب بخش عمده ای از ارز خارج شده و پهنای باند وسیعی نیز در این زمینه استفاده می شود.
مرادی حقیقی اضافه کرد: اگر این محتوا در بستری در داخل کشور و یا حتی استان قرار گیرد تمام منافع آن به همان منطقه برگشته و هزینه اینترنت شهروندان نیز به شدت کاهش می یابد.
وی با بیان اینکه اکنون تنها 10 درصد از ظرفیت زیرساخت های مخابراتی استان مورد بهره برداری قرار می گیرد، افزود: استان سمنان با داشتن 103 هزار دانش آموز، 120 هزار دانشجو و بسیاری از ظرفیت های ویژه در زمینه های صنعتی وفرهنگی می تواند از این زیرساخت ها به میزان بیشتری بهره برداری کند.
وی همچنین بهره گیری از APN برای اتصال شبکه داخلی و شبکه دولت به سامانه های همراه را یکی دیگر از طرح های استان سمنان برشمرد و تصریح کرد: با این اتصال وابستگی به مکان و زمان برای کارهای اداری از میان رفته و تحول بزرگی در بخش دولتی ایجاد می شود.
مرادی حقیقی همچنین با اشاره به تفاهم نامه دو جانبه ای میان استانداری و نهاد ریاست جمهوری گفت: با این تفاهم نامه علاوه بر توسعه شبکه دولت در سطح استان، شبکه داخلی دستگاه های اجرایی نیز به آن متصل می شود.وی ادامه داد: یکی از مزایای این طرح ساده شدن بسیاری از فرآیندها همچون ثبت نامه های اداری و احراز هویت مراجعه کنندگان است و به این ترتیب نیازی به ارایه کپی کارت شناسایی نخواهد بود.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: اینترنت ، نفوذ ، خانوار ، کشور ، سمنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.