وزیر امور خارجه انگلیس تاکید کرد دیگر حرف انگلیس به اندازه سابق در اتحادیه اروپا برش ندارد.


هاموند: انگلیس قدرت دیروز را نداردبه گزارش 
گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، "فیلیپ هاموند" وزیر امور خارجه انگلیس، در گفتگو با این شبکه درباره رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا گفت اولین کاری که دولت باید انجام  دهد این است که فورا برای تثبیت و برقراری آرامش در بازارهای مالی اقدام کند و بعد از آن باید فرایندی را برای مذاکره به منظور کسب بهترین شرایط برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا آغاز کند.

انگلیس قدرت دیروز را ندارد
         هاموند تاکید کرد ،اما هیچ کسی نمی تواند قبول کند که نظر انگلیس در اتحادیه اروپا از امروز به بعد مثل گذشته برش و سنگینی سابق را داشته باشد. ما در واقع دیگر عضو و طرفی در تصمیم گیریهای اتحادیه اروپا نخواهیم بود و روابط ما با اتحادیه اروپا از شش صبح امروز (به وقت لندن) به طور اساسی تغییر کرد و انگلیس اکنون به عنوان عضوی «شبه خارجی» درباره ترتیبات آینده با دیگر اعضای اتحادیه اروپا گفتگو می کند و ما دیگر نمی توانیم انتظار نفوذ و قدرت سابق را به عنوان دومین عضو بزرگ اتحادیه اروپا داشته باشیم.

چالش های اقتصادی و مالی آینده
       هاموند افزود، البته ما باید طوری از اتحادیه اروپا خارج شویم که روابط اقتصادی و تجاریمان آسیب نبیند به ویژه اینکه لندن جایگاه بسیار ویژه ای در اقتصاد مالی اتحادیه اروپا دارد. اینها چالشهای ماههای آتی خواهد بود.

بازتاب امنیتی
       مجری بی بی سی پرسید دولت شما گفته بود که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا امنیت انگلیس و اروپا و جهان را کاهش می دهد. آیا شما هنوز به این حرف باور دارید؟

هاموند گفت من نمی خواهم درباره این مسئله بزرگنمایی کنم اما معتقدم انگلیس با وجود خود در داخل اتحادیه اروپا تاثیری بسیار مثبت در مسائل امنیتی داشت. برای مثال پاسخ به تجاوز روسیه در اوکراین از طریق تحریمهای اتحادیه اروپا و حفظ وحدت اتحادیه اروپا در پشت این تحریمها با اتخاذ موضعی روشن و قاطع در برابر کارهای پوتین بسیار تحت تاثیر حضور انگلیس در اتحادیه اروپا بوده است.

وی گفت:اکنون من نگران هستم که انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا نفوذ بسیار کمتری در این مسئله خواهد داشت و شاهد سست شدن عزم شرکای اروپایی ما در این قضیه خواهیم بود.

ناتو و روسیه
      مجری پرسید آیا ناتو نمی تواند دفاع و محافظت کافی در برابر روسیه و پوتین ایجاد کند؟
هاموند گفت ناتو مهمترین سپر دفاعی ما در برابر هر گونه حمله ای علیه ماست و ناتو مکانیسم دفاعی اصلی ما باقی خواهد ماند و از ما در برابر هر گونه حمله ای دفاع خواهد کرد. اما کاری که ما انجام می دادیم با تحریم های اقتصادی بود. در واقع ما با وضعیتی روبرو بودیم که در آن خود ما مستقیما تهدید نمی شدیم. باید توجه داشت هیچ کسی در اروپای غربی نمی خواست بر سر اوکراین با روسیه وارد جنگ شود اما ما می خواستیم نارضایتی شدید خود را از کارهایی که روسیه انجام می داد اعلام کنیم و به روس ها این پیام را بدهیم که این مسیری که انتخاب کرده است هزینه هایی برای آنها دارد و تحریم های اقتصادی ثابت کرد ابزاری کاملا موثر و کارآمد است.

هاموند همچنین ادعا کرد: این ابزار درباره ایران کارآمد بود و ایران را مجبور کرد برنامه تسلیحات اتمی خود را رها کند و اکنون نیز فشارها را بر آقای پوتین افزایش می دهد. اما من فکر می کنم امروز صبح او احساس فشار کمتری خواهد کرد و احتمالا خوشحالی و اطمینان بیشتری درباره تضعیف آینده تحریمهای اتحادیه اروپا علیه روسیه خواهد داشت.

مجری گفت آیا انگلیس نمی تواند همچنین در این قضیه با اتحادیه اروپا مشارکت کند؟

تقویت مناسبات با اتحادیه
       هاموند گفت کاری که ما باید انجام دهیم این است که با شرکای سابق خود در اتحادیه اروپا درباره راهی رو به جلو در آینده گفتگو کنیم. روشن است که این گفتگوها باید به طور عمده روی روابط تجاری تمرکز کند زیرا این مسئله برای شکوفایی و رونق انگلیس در آینده بسیار مهم است اما در عین حال باید به فکر راههایی نیز باشیم که بتوانیم همچنان با شرکای خود در اتحادیه اروپا همکاری و هماهنگی داشته باشیم. بسیاری از این کشورها اعضای ناتو هستند و در چارچوب ناتو ما با آنها همکاری داریم. اما درباره تحریمهای اتحادیه اروپا علیه روسیه باید بگویم ما تقریبا توافق کردیم که این تحریمها در ماه ژوئن تمدید شود اما مسئله اصلی حفظ صلابت و قاطعیت رژیم تحریمها بعد از ژوئن است و نظر انگلیس در این تحریمها در هجده ماه گذشته بسیار مهم بوده است. البته باید توجه داشت احتمالا انگلیس دست کم تا دو سال دیگر عضو اتحادیه اروپا خواهد بود.

قضاوت های اشتباه !
     مجری بی بی سی گفت، آیا از نتیجه این همه پرسی تعجب کردید؟
هاموند گفت بله، من غافلگیر شدم. البته من اولین سیاستمدار در تاریخ نیستم که درباره نتیجه انتخابات و همه پرسی اشتباه قضاوت و پیش بینی می کرد. البته ما همیشه شفاف و روشن گفته ایم که نتیجه تصمیم مردم انگلیس را می پذیریم و دستوری را که آنها به دولت می دهند، انجام می دهیم.

وی افزود :اکنون وظیفه ما این است که اوضاع را آرام کنیم و بازار را به ثبات برسانیم و کشور را دوباره متحد و تلاش کنیم بهترین نتیجه ای را که می توانیم حاصل کنیم. صادقانه بگویم من معتقدم این نتیجه به ویژه از نظر اقتصادی نمی تواند به اندازه باقی ماندن ما در اتحادیه اروپا خوب باشد اما وظیفه ما به طور جمعی این است که کاری کنیم نتیجه و شرایط به بهترین شکل ممکن حاصل شود و به بهترین توافق با اتحادیه اروپا که برای انگلیس بهتر است دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار