عضو کمیته طرح تحول سلامت گفت: توقف ناگهانی طرح تحول نه تنها درست نیست بلکه موجب سردرگمی، بی برنامگی و آشفتگی درحوزه سلامت می شود.

فرجود شکوهی عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص وضعیت طرح تحول و استمرار آن در نظام سلامت اظهار داشت: باید کمیته های تخصصی وکارگروه هایی متشکل از وزارت بهداشت، نظام پزشکی؛ کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و روسای دانشگاههای علوم پزشکی به همراه متولیان امور اقتصادی کشور تشکیل و با توجه به اهداف اصلی طرح ونیز بازخورد آن درسطح جامعه به ترمیم و بازتوانی آن دریک بازه زمانی شش ماهه بپردازند.

وی افزود: طرح تحول نظام سلامت باچالش های بزرگی روبرو است که تنها یکی ازآنها تامین منابع مالی یعنی بدهی سنگین بیمه هابه مراکزدرمانی است.

وی با بیان این که اگر هرطرح متحولانه اجتماعی ازسه بسترلازم برخوردارنباشد ،دچارآسیب ها وچالش های جدی می شود ؛ ادامه داد : چنین طرحه ایی درحوزه فعالیت خود باید "عدالت محور"باشند در حالی که اجرای طرح تحول نظام سلامت موجب شکاف درآمدی و تبعیض ناروا درمیان صاحبان حرف پزشکی شد یعنی به نوعی نارضایتی شاغلان حوزه پزشکی را فراهم کرد.

عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت با تاکید بر این که طرح تحول سلامت از ابتدا به ساکن باید به شکل پایلوت در یکی ازاستانهای بزرگ کشور اجرا می شد؛ اذعان داشت:  اجرای پایلوت این طرح سبب می شد تا قبل از تحقق سراسری آن نقاط ضعف وقوت آن شناخته شود که دراین صورت قطعا تضمین موفقیت اجرایی آن بیشتر بود.

به گفته شکوهی باید آیتم های کنترلی طرح به همراه تامین منابع اقتصادی پایدارآن درنظرگرفته می شد  تاباچالش های کنونی مواجه نگردد.

افزایش ناگهانی درآمد متخصصان مراکز دولتی
رییس کمیسیون نظارت و ارزشیابی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که اجرای طرح تحول موجب آن شد که اغلب مردم دسترسی آسان تر و کم هزینه تری به درمان های سنگین مثل جراحی های قلب و غیره درمراکز دولتی داشته باشند اما ازطرفی بالارفتن ناگهانی وچندین برابردرآمد پزشکان متخصص درمراکزدولتی موجب شد با مشکل تحمیل هزینه های درمانی غیرضروری وبعضا تحمیلی که یکی ازدلایل اصلی افزایش هزینه های طرح است ، مواجه شویم.

شکوهی تصریح کرد : تفاوت زیاد هزینه های پرداختی مردم در دوبخش دولتی وخصوصی موجب گرایش مردم به مراکز دولتی وکاهش بار مراجعات به پزشکان عمومی دربخش خصوصی شد ، اگرچه ازوقوع این امردرسیستم تعریف شده طرح گریزی نیست اما از ابتدا قرار بر این بود تا با طرح پزشک خانواده مشکل کاری و معیشتی پزشکان عمومی هم حل شود که به دلایلی اجرای آن متوقف گردید .

وی با اشاره به این که باید به طرح تحول با دونگاه درونی و بیرونی نگریست ، گفت : باید با بررسی جامع تر وکنترل "درمانهای غیرضروری وهزینه بر" در درون طرح به کاهش هزینه های غیرقابل پیش بینی آن اقدام عاجل نمود وازبرون نیز با تامین منابع پایدار اقتصادی ضمانت موفقیت طرح را بالا برد.

به گفته عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی منابع اقتصادی طرح تحول نبایدصرفا وابستگی تام به دولت داشته باشد بلکه باید با اتخاذراهکارهایی مناسب، منابع پایداراقتصادی استانی رانیزبرای آن تعریف نمود

شکوهی در پایان یاد آور شد : هرطرح بزرگی درطول مسیراجراباموانع متعددی روبه رو می شود اما جامعیت یک طرح ایجاب می کند تا باپیش بینی این موانع اقدام مقتضی وبهنگام را در رفع آنها انجام داد که متاسفانه درطرح تحول نظام سلامت این موانع بعلت عدم اجرای طرح بصورت پایلوت پیش بینی نشده ولذا موانع پیشرفت پابرجا ماند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.