رييس سازمان انتقال خون كشور از ذخيره خون و فرآورده خونی به ميزان ١١ برابر مصرف روزانه خبر داد و گفت: در شب های قدر وضعيت بسيار مناسب می شود.

به گزارش خبرنگار خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علي اكبر پور فتح الله رييس سازمان انتقال خون ايران در جمع خبرنگاران، مصرف پلاسما در دنيا را به شدت در حال افزايش خواند و گفت: بر اساس آخرين گزارش سازمان جهاني ، به علت بحران سالمندي شيوع بيماري هاي بدخيم از دهه ٥٠ به بعد،مصرف پلاكت در تمام كشورها از جمله كشور ما رو به افزايش است.

وي ادامه داد: ميزان مصرف پلاكت ظرف پنج سال گذشته از ٣٠٠ هزار واحد به يك ميليون واحد رسيده است و به طور طبيعي امكان تامين نيازهاي بيماران در مراكز درماني وجود ندارد. از همين رو روش اهداء مستقيم پلاكت ،بدون هيچ خطري در مركز جامع اهداء خون انجام مي شود كه در اين روش ميزان پلاكت دريافتي شش برابر پلاكتي است كه از روش معمول به دست مي آيد. همچنين يك دز درماني كامل را فراهم مي كند.

پورفتح الله مزاياي ديگر اين روش را اينگونه بيان كرد: در روش اهدا مستقيم پلاكت خطر ايمونوزاسيون براي بيماران وجود ندارد در نتيجه كيفيت درمان افزايش مي يابد.

رييس سازمان انتقال خون كشور افزود: در بسياري از سالها به علت كمبود خون مجبور به قطع جراحي هاي پلاكتي در مراكز درماني بوديم اما امسال در بسيار باز مناطق كشور به خصوص تهران، ١١ برابر مصرف روزانه، خون و فرآورده خوني ذخيره داريم. البته در شبهاي قدر وضعيت بسيار بهتر مي شود.

وي توضيح داد: ميزان اهدا خون در ماه مبارك رمضان تا امروز، ١٩ هزار واحد است كه در دو شب قدر پيش رو و به علت وجود مراكز فعال در تمام استان ها و واحد هاي سيار در مراكز مذهبي بسياري از استان ها، ذخيره خوني خوبي ايجاد مي شود و در هيچ بيمارستاني با كمبود خون مواجه نيستيم.

انتهای پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.