امام جمعه موقت مشهد با اشاره به دوران 5 ساله حکومت امام علی(ع) بر جامعه مسلمین گفت: این دوران بهترین الگو و نمونه برای حاکمیت اسلامی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محمد باقر فرزانه در ویژه برنامه روز شهادت امیرالمومنین(ع) گفت: حاکمان جامعه اسلامی باید سیره عملی حضرت علی(ع) را در دستور کار قرار دهند و با مطالعه در دوران حکومت ایشان با شیوه های حکومتی آن حضرت آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه جامعه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند بهره‌گیری از سیره عملی مولای متقیان حضرت علی(ع) است، عنوان کرد: حضرت علی(ع) در زمان حکومت خود به روش های گوناگون شیوه مدیریت دینی جامعه اسلامی را به ما آموختند و با به کارگیری این شیوه ها می توان جامعه را به شکل مطلوب به سمت سعادت هدایت کرد.

امام جمعه موقت مشهد افزود: امام علی(ع) در دوران خلافت خود حکومتی بر پایه حق و عدالت تشکیل داد و امروز آن حکومت می تواند الگوی همه حکومت‌ های جهانی باشد.

وی با اشاره به اینکه آن حضرت در طول دوران حکومت خود با سه جریان مخالف مبارزه کردند، ابراز کرد: این جریان ها عبارت بودند از نفاق معاویه، اشرافی گری بزرگانی چون طلحه و زبیر و جریان متحجرانه و به ظاهر دین مداری چون خوارج.

حجت الاسلام فرزانه تصریح کرد: مبارزه با این سه جریان کار ساده ای نبود. به عنوان مثال مبارزه با جریان خوارج که افرادی متدین و زاهد به نظر می رسیدند و از شدت سجده های طولانی پیشانی آن¬ها پینه بسته بود، تنها از دست دلاور مردی چون حضرت علی(ع) بر می آمد.

وی بیان کرد: حضرت علی(ع) مظهر مهر، عطوفت و رافت الهی بودند و حتی زمانی که در بستر شهادت افتاده بودند به اطرافیان خود توصیه می کردند که با قاتل ایشان با مهربانی رفتار کنند و او را مورد اذیت و آزار قرار ندهند.

خطیب حرم مطهر رضوی با تاکید بر توجه به وصایای مولای متقیان حضرت علی(ع) اظهار کرد: جامعه اسلامی باید با مطالعه وصایای آن حضرت و عمل به آن در نزدیک شدن جامعه امروزی به جامعه علوی تلاش کند.

وی اضافه کرد: توجه به امر به معروف و نهی از منکر، یاری مظلوم، دشمن داشتن ظالم، رسیدگی و کمک به مستمندان و ایتام، و ... از جمله وصیت های امیرالمومنین(ع) است که عمل کردن به آن جامعه را به سمت سعادت سوق می دهد.

انتهای پیام//


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.