تعدادی قالیچه کتیبه‌ای نفیس با مضمون قرآنی،در ایام مبارک رمضان در موزه تخصصی فرش آستان قدس رضوی به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، این آثار فاخر شامل قالی کتیبه‌ای سوره الرحمن، قالیچه کتیبه‌ای سوره نصر و قالیچه محرابی- کتیبه‌ای (و اِن یُکاد) می‌شود که در کنار دیگر فرش‌های بی‌نظیر این موزه در معرض نمایش بازدیدکنندگان داخلی و خارجی گذاشته شده است.
کارشناس اداره پژوهش و معرفی آثار معاونت امور موزه‌های آستان قدس رضوی در این باره گفت: قالی کتیبه‌ای سوره الرحمن در نیمه دوم قرن 14شمسی ، در ابعاد 230×300 سانتی‌متر در تبریز بافته شده که جنس تار آن از ابریشم و پود آن از پنبه و پرز آن از پشم و ابریشم است.

محسن مصدق با بیان اینکه در متن این قالی، 42 کتیبه کار شده است، اضافه کرد: هفت کتیبه در عرض و شش کتیبه در طول آن به چشم می‌خورد که درون هر کتیبه آیه‌ای از سوره الرحمن از «بسم الله الرحمن الرحیم» تا «صدق الله العلی العظیم» با خطوط مختلف و زیبا بافته شده و طرح و نقش هر یک از کتیبه‌ها نیز با توجه به معنای آیه‌ها طراحی شده است.

وی در معرفی قالیچه کتیبه‌ای سوره نصر نیز ابراز کرد: این قالیچه در نیمه دوم قرن 14ش. ، در ابعاد 150×99 سانتی‌متر و از جنس مشابهی مانند قالی کتیبه‌ای سوره الرحمن بافته شده است.

مصدق محل بافت این قالیچه را نیز تبریز ذکر کرد و افزود: در متن این قالیچه، در زمینه‌ای کرم رنگ، آیات مبارکه سوره «نصر» به خط ثلث قابل رویت است.

وی ادامه داد: قالیچه محرابی- کتیبه‌ای (وان یکاد) در اواسط قرن 14ش. در ابعاد 165×110 سانتی‌متر در اصفهان بافته شده و جنس تار و پود این قالیچه از پنبه و پرز آن از پشم و ابریشم است. همچنین در بالای محراب و در پیشانی این قالیچه کتیبه‌ای، آیات مبارکه سوره «توحید» دیده می‌شود و در طرفین محراب نیز کتیبه‌هایی قابل مشاهده است که در آن بخشی از «آیت‌الکرسی» بافته شده است. در متن قالیچه نیز، درون محراب، آیه «واِن یُکاد ...» با استفاده از خط ثلث کار شده است.

موزه تخصصی فرش آستان قدس رضوی، یکی از بزرگترین موزه‌های تخصصی فرش جهان به‌شمار می‌رود که در زیربنایی به مساحت شش هزار و 647 مترمربع، شامل سه طبقه فضای نمایشی و یک طبقه فضای کارگاهی می‌شود. در آن، نزدیک به صد تخته قالی و قالیچه‌ نفیس و کم‌نظیر که قدمتشان به دوره صفویه تا معاصر برمی‌گردد، در معرض نمایش عموم علاقه‌مندان قرار گرفته است.

این آثار طی دوره‌های مختلف تاریخی توسط عاشقان و ارادتمندان حضرت رضا(ع) وقف یا اهدا شده و یا توسط مجموعه آستان قدس رضوی برای استفاده در حرم مطهر و بیوتات خریداری شده است که بسیاری از آن‌ها علاوه بر ارزش تاریخی و هنری، دارای ارزش‌های کاربردی بوده و به عنوان کف‌پوش، سجاده، ضریح‌پوش، پرده و ... مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

انتهای پیام//


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.