کدام کشورهای جهان در مرکز توجه مردم آمریکا قرار دارند؟+ نقشه

واشینگتن پست در گزارشی به واکاوی علت پوشش کم اخبار بعضی از نقاط جهان بوسیله رسانه‌های آمریکایی پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه واشینگتن پست در گزارشی نوشت: کدام کشورها برای آمریکایی‌ها از همه مهمتر هستند؟ زمانی که از تعصب غربی در رسانه‌های خبری یا توجه به فاجعه‌های جهانی صحبتی به میان می‌آید عده‌ای معتقدند رسانه‌های آمریکایی علایق مردم این کشور به سایر نقاط جهان را نادیده می‌گیرند. عده‌ای دیگر اعتقاد دارند آمریکایی‌ها به سایر نقاط جهان علاقه‌ای ندارند و به همین دلیل اخبار  رسانه‌های آمریکایی بر مسائل داخلی این کشور متمرکز است.

آیا پوشش خبری کم مسائل کشورهای آفریقایی در آمریکا را باید یک تعصب سازمان‌یافته دانست یا دلیل آن بی‌علاقگی آمریکایی‌ها به این بخش از جهان است؟

به کمک سرویس «گوگل ترندز» می‌توان تعداد جستجوی واژه‌های مختلف در  این موتور جستجوگر را مشاهده کرد. اعضای این سرویس نقشه زیر را با توجه به میزان جستجوی هر کشور بوسیله آمریکایی‌ها در بازه زمانی ژانویه (31 روز منتهی به 12 بهمن 94) تا ژوئن (31 روز منتهی به 12 تیر) تهیه کرده‌اند.


کدام کشورهای جهان در مرکز توجه مردم آمریکا قرار دارند؟+ نقشه
میزان جستجوی اطلاعات کشورهای مختلف بوسیله مردم آمریکا

همانطور که این نقشه مشخص می‌کند مردم آمریکا درباره آفریقا و آسیای مرکزی اطلاعات زیادی را جستجو نمی‌کنند. اما درباره آمریکای لاتین به جز کشور «سورینام» و همچنین در خصوص آسیای جنوبی غیر از بوتان و پاپوآ گینه نو زیاد جستجو می‌کنند.

آمریکایی‌ها علاقه زیادی به کشورهای اروپای مرکزی و غربی دارند. این در حالی است که آن‌ها به اطلاعات اروپای جنوبی کم‌علاقه و به اروپای شرقی به خصوص کشورهای حوزه دریای بالتیک به رغم پوشش خبری وسیع رسانه‌های جهان در خصوص تهدید روسیه برای این منطقه به طور کامل بی‌میل هستند.

اما کدام کشور بیش از همه در مرکز توجه مردم آمریکا قرار دارد؟ مکزیک که البته تعجبی هم ندارد. کشوری که سیاست خارجی «دونالد ترامپ،» نامزد نهایی احتمالی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا، روی آن متمرکز شده است. هند و کانادا در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. چین و روسیه نیز در این رده‌بندی به ترتیب در جایگاه‌های 6 و 10 قرار می‌گیرند.

نکته جالب در خصوص این رده‌بندی آن است که تعداد جستجوی هر کشور با میزان پوشش اخبار مربوط به آن بوسیله رسانه‌های آمریکایی ارتباطی مستقیم دارد. اکنون می‌توانیم به پرسشی که در آغاز این مطلب مطرح شد پاسخ دهیم. آیا بی‌علاقگی مردم آمریکا به کشورهای آفریقایی باعث انعکاس کم اخبار این مناطق در رسانه‌های این کشور شده است یا برعکس؟ 

کدام کشورهای جهان در مرکز توجه مردم آمریکا قرار دارند؟+ نقشه
میزان پوشش اخبار کشورهای محتلف جهان بوسیله رسانه‌های آمریکایی

شاید پاسخ به این پرسش بر اساس تحقیق حاضر چندان قطعی نباشد؛ اما یک نکته به طور قطع روشن است: کنجکاوی مردم آمریکا در جستجوها و پوشش خبری رسانه‌های این کشور با یکدیگر ارتباطی تنگاتنگ دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار