اویل پرایس در مطلبی به بیان تاثیرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر بازار نفت پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ اویل پرایس در مطلبی نوشت: بهای نفت روز گذشته برای دومین بار طی هفته جاری کاهش یافت تا اکنون با قاطعیت بیشتری بتوان گفت که نتیجه همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برکسیت) تلاش جهانی چندماهه برای افزایش بهای این کالای استراتژیک را با شکست مواجه کرده است.

در حال حاضر، اینکه اثرات برکسیت بر نفت خام تا چه حد منفی و ماندگار خواهد بود به یکی از موضوعات مهم مورد بررسی در محافل کارشناسی جهان تبدیل شده است.

در این میان، برخی از کارشناسان و تحلیلگران نفتی معتقدند برکسیت تاثیری بر بازار نفت نخواهد داشت و همچنانکه اقتصاد جهانی به جلو حرکت می‌کند، بازار نفت نیز با سرعتی کمتر به حرکت رو به جلوی خود ادامه خواهد داد. 

به اعتقاد آنها، اگرچه انگلیس در میان 5 اقتصاد بزرگ جهان قرار دارد، خروج این کشور از اتحادیه اروپا حتی اگر تاثیری به شدت منفی بر رشد اقتصادی جهان داشته باشد، تغییر محسوسی در موازنه عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت ایجاد نخواهد کرد. از نظر آنها، تاثیر برکسیت بر کاهش بهای نفت طی هفته جاری قابل‌توجیه به نظر نمی‌رسد.

اما برکسیت هرچند ممکن است بر میزان عرضه و تقاضا در بازار نفت تاثیرگذار نباشد، اثرات آن بر بازارهای مالی و پولی جهان به اندازه‌ای است که بدون تردید بهای نفت را خارج از معادله عرضه و تقاضا تحت تاثیر قرار خواهد داد.

همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با اعلام نتایج اولیه آن به شدت شاخص بازارهای مالی جهان را منفی کرد و روز گذشته نیز بازارهای مالی بزرگ کار خود را با سقوط ارزش سهام آغاز کردند. 

این بی‌ثباتی در بازارهای مالی بهای نفت را پایین نگه می‌دارد؛ همچنانکه نفت برنت دریای شمال و وست تگزاس اینترمیدیت (پایه آمریکا) نیز روز جمعه با کاهش تقریبا 7 درصدی بها مواجه شدند. این دو شاخص بزرگ نفتی روز بعد بخشی از کاهش بهای خود را مجددا جبران کردند؛ اما روز گذشته بهای آنها برای دومین بار طی هفته جاری بیش از 2 درصد کاهش یافت.

افزون بر این، تعامل ارزهای جهانی با یکدیگر نیز تا حد زیادی بر بهای نفت تاثیرگذار است. از آنجا که نفت خام با دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود، قدرتمندشدن این ارز در برابر ارزهای دیگر باعث کاهش تقاضا برای خرید نفت خام و در نتیجه کاهش بهای آن می‌شود. 

در حال حاضر، کاهش 10 درصدی ارزش پوند و 3 درصدی ارزش یورو در برابر دلار طی هفته جاری نسبت به پیش از همه‌پرسی برکسیت، ارزش دلار را به بالاترین سطح طی سه ماه گذشته رسانده است و همین مسئله، دلیل دیگری برای کاهش بهای نفت طی هفته جاری به شمار می‌رود.

اما اکنون پرسش اصلی این است که آیا این تاثیرات پولی و مالی برکسیت همچنان ادامه خواهند داشت یا اینکه این تاثیرات موقت بوده و بازار نفت می‌تواند پس از عبور از این بحران به ادامه روند رشد قبلی خود امیدوار باشد؟

فرانسیسکو بلانچ – تحلیلگر نفتی و رئیس بخش تحقیقات بازار بانک "مریل لینچ" آمریکا معتقد است رای به برکسیت رای علیه جهانی‌سازی و علیه تردد آزاد افراد و کالاها در سطح اروپاست و بنابراین، نمی‌توان اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت آن را بر بازار نفت نادیده گرفت.

در مقابل، برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند حتی اگر برکسیت به طور غیرمستقیم بازار نفت را تحت تاثیر قرار دهد، عوامل اصلی موثر بر معادله بهای نفت مانند عرضه مازاد بر نیاز بیش از برکسیت بر نوسانات این بازار تاثیرگذار خواهند بود. 


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار