همدان؛

روزه دارانی که تیترها را قلم می زنند

دمای هوا بالاتر از آن چیزی است که فکرش را می کنی، روزهای گرم تابستان با آن روزهای بلندش، فکر نخوردن و نیاشامیدن را برایت دشوار می کند.

روزه دارانی که تیترها را قلم می زنند

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ در روزهایی که مردم اوج گرمای سال را تجربه می‌کنند، گرمایی که بعضی روزهایش با گرد و غبار، میهمان ناخوانده این روزها همراه است سبب شده که روزه‌داری به واسطه گرمای هوا از یک سو و نیز طولانی بودن روزها از سوی دیگر دشوار و دشوارتر شود.

اما در این حال که افراد ممکن است روزه‌داری را عامل کم شدن توان بدنی و در نتیجه درآمد خود بدانند، افرادی هستند که با داشتن سخت‌ترین مشاغل کار می‌کنند و ضمن خدمت به خلق خدا، با نان حلال خود افطار می‌کنند.
شغلی که ساعت ندارد، بیمه و مزایا برایش تعریف نشده، قانونی برای آدم هایش وجود ندارد، آرامش برای اهالی این حرفه واژه ای ناشناخته است، شغل خبرنگاری...

محمدهادی غیاثی، تصویربردار و تدوینگر یکی از دفاتر رسانه است که از سال 82 تاکنون در مراسم ها و همایش های مختلف در سرما و گرما حضور داشته و خم به ابرو نیاورده است، او از شغلش راضی است و می گوید: این شغل جزء مشاغل سخت و زیان‌آور است و کار کردن در بیرون از دفتر و فضای باز در زمستان و تابستان بر سختی آن می‌افزاید اما عشقی در آن موج می زند که با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست.
غیاثی که به گفته خودش از دوران نوجوانی کار کرده و هر سال در ماه رمضان روزه گرفته‌ است، ادامه می‌دهد: اگرچه هر سال روزها بلندتر و هوا گرم‌تر می‌شود، اما اراده خود را تقویت می‌کنیم تا بتوانیم تکلیف الهی را انجام دهیم.
وی درخصوص ساعات کاری خود می‌گوید: ساعت کاری ما هر روز از ساعت 8:30 تا 14:30 است و بعدازظهرها گاهی تا ساعت هفت ادامه دارد، ضمن اینکه روزهای تعطیل نیز به دلیل حساس بودن کارمان در دفتر حضور داریم و منتظر آفیش خبری هستیم.
او با لبخندی ادامه داد: همین چند روز پیش بود که برای انجام تصویربرداری و مصاحبه مردمی به همراه یکی از همکاران خبرنگار مسیر طولانی را در ساعت‌های میانی روز که آفتاب مستقیم می‌تابد، پیاده روی کردیم.
غیاثی اضافه کرد: اگرچه کار ما آفتاب و برف نمی شناسد؛ اما خود را به سختی و گرما و سرما عادت داده‌ایم و آنچه بیشتر سبب دشواری روزه‌داری می‌شود، از دست دادن انرژی است که از ساعات ابتدایی عصر آغاز می‌شود.
آقای غیاثی که چند مدتی است شرایط جسمی مناسبی ندارد، ادامه می دهد: گاهی فشار روزه تا آنجاست که توان کار کردن نیست، به طوری که حتی رمق ایستادن ندارم اما خود را مقید به روزه گرفتن می‌دانم.
او ادامه می دهد: به عنوان یک مسلمان صد در صد خودم را نسبت به روزه گرفتن مقید می دانم حتی خوب یادم می آید دو سال قبل از به تکلیف رسیدن روزه گرفته ام با اینکه آن روزها با بلندترین روزهای سال مصادف بود.
غیاثی اضافه کرد: درست است روزه گرفتن در گرما سخت است اما باید گرما باشد تا آدمی را به یاد گرسنگان و تشنگان بیندازد  و اینکه اگر انسان به این فکر کند که لذت افطار کردن پس از یک روز طولانی با یاد خدا چقدر شیرین و لذت بخش است سختی کار را آسان می کند.
وقتی از او می خواهم خاطره ای را از لحظه های روزه داری در هنگام کار بگوید، مکثی می کند و با چهره ای غمگین می گوید: بارها شده با زبان روزه چنان سرگرم کار شدیم که حتی گاهی فراموش می کردیم روزه گرفته ایم به ویژه زمانی که برای تهیه خبری به سراغ کودکان بی سرپرست بهزیستی رفتیم که در آن برنامه خبرنگار مربوطه با دیدن این کودکان از خوردن افطار خودداری کرد و با چشمان اشک آلود نظاره گر این بچه ها بود و من در آن لحظه واقعا از خود بیخود شدم.
این تصویربردار و تدوین گر باسابقه در ادامه نظر برخی افراد را که نمی توان واقعا در گرما و روزهای طولانی روزه گرفت را به صراحت رد می کند و می گوید: برخی افراد می گویند روزه‌داری موجب  ضرر جسمی و حتی مالی می شود اما من اعتقاد دارم که وقتی برای خدا این کار را انجام می‌دهم، خدا هم یاری‌ام می‌کند و به کارم برکت می‌دهد.
او از لحظه های شیرین افطار می گوید: در لحظه افطار، گشودن روزه با لقمه حلالی که حاصل کار سختم در ماه رمضان بوده، شادی و شعف خاصی دارد.

 زهرا جعفرپورهم که از سال 88 در چندین رسانه مشغول به فعالیت بوده ربطی در بودن گرما و روزهای طولانی و روزه نگرفتن نمی داند و می گوید: اگر بخواهیم به عمق این موضوع برسیم در واقع باید گفت شاید روزهای اول روزه داری کمی سخت باشد اما روزه گرفتن هم برای جسم و هم برای روح و بدن مفید است و از نظر بعد معنوی نیز بسیار تاثیرگذار است زیرا که انسان ها در این ماه احساس نزدیکی به خداوند دارند و رابطه ای مستقیم با خداوند برقرار می کنند و از نظر علمی هم همانطور که می دانید برای بدن مفید است.
او ادامه داد: روزه گرفتن جدا از اینکه یک فریضه واجب دینی است باید گفت از ستون های دین اسلام هم به حساب می آید و بر همه مسلمانان که به سن تکلیف رسیده و عاقل و سالم هستند این امر واجب شمرده شده، پس دلیلی بر قصور در این فریضه واجب نیست.
جعفرپور که ساعت کاری در عرصه خبر برایش بی معنی است، ادامه می دهد: البته روزه گرفتن در روزهای بلند تابستان همراه با هوای گرم برای ما خبرنگاران که مدام از این جلسه به آن جلسه و از این اداره به آن اداره در حال رفت و آمد هستیم، بسیار طاقت فرساست اما اولا این یک وظیفه واجب است و دوم اینکه مطمئن باشید خداوند حواسش به بندگانش هست و مطمئننا طاقت و تحمل روزه داری در روزهای سخت را به بنده هایش می دهد و اینکه پاداش بسیار زیباتر در آن دنیا را به بنده هایش وعده داده است.
او اضافه کرد: با توجه به اینکه خبرنگاری به عنوان شغل سخت معرفی شده و اینکه ما همیشه در شرایط سخت چه در گرما و چه در سرما، به اجبار و گاهی به دلخواه و حتی مکان هایی که دسترسی به آن شاید غیرممکن باشد، هستیم به این نوع شرایط سخت عادت داریم، به خصوص اینکه علاوه بر خبرنگاری، گزارشگری هم می کنیم این کار نیز به مراتب سخت تر می شود و مطمئنا با شرایط روزه داری به طبع کمی سخت تر می شود اما خوب همانگونه که عرض کردم خداوند مهربان حسابی حواسش به بنده هایش هست.
او از ساعت کاریش می گوید و ادامه می دهد: گاهی اوقات پیش می آید حتی هنگام افطار نیز در حال تهیه گزارش هستیم  و تقریبا تمام مدت طول روزه‌داری را مشغول کار هستیم و و این بسیار دشوار است، اما شعف خاصی دارد که در وصف نمی گنجد.
خانم جعفرپور اضافه می کند: در ماه رمضان مانند همیشه کار را با صدقه دادن و گفتن بسم‌الله آغاز می کنم و بیشتر هدفم خدمت به مردم و رفع دغدغه های آنان است.

لیلا نادعلی فر هم که تجربه چندین سال فعالیت در عرصه خبر و اطلاع رسانی را در کارنامه خود دارد در مدت چند سالی که در این عرصه کار می‌کند، با وجود سختی کارش تمام ماه رمضان را روزه می‌گیرد، او ماه رمضان را زیباترین لحظه های کاری خود می داند و به صراحت می گوید: طبق روایات دین مبین اسلام، روزه‌داری در فصل گرما با جهاد برابر است و وقتی در گرمای شدید روزه بگیریم، کارمان کمتر از جهاد نیست.
این خبرنگار جوان اضافه کرد: وقتی می بینم با مطالبه گری که دارم گره ای از مشکلات مردم باز کرده ام، کارم لذت و شیرینی خاصی دارد و رضای الهی را به همراه می‌آورد.
نادعلی فر اضافه می کند: هرچند روزه‌داری در این شرایط دشوار است، اما اعتقاد به روزه‌داری و انجام فرمان الهی از دوران کودکی و نوجوانی در وجود ما شکل گرفته است.
او ادامه می دهد: گاهی اوقات به خاطر فشار کارها و جلسات بی موقع معمولاً در ساعات افطار در منزل نیستم و خارج از منزل روزه خود را باز می‌کنم.
لیلا نادعلی فر اضافه کرد: به نظرم هر کسی که ادعای مسلمانی دارد باید به فرضیات و واجبات آن عمل کند، در دین ما اسلام هم روزه گرفتن یکی از واجبات است که من هم به عنوان یک مسلمان بر خود واجب می دانم که حتما به دستورات دینم عمل کنم.
او آهی از سر شعف می کشد و ادامه می دهد: هر سختی که ادم در راه دینش برمی دارد ارزشمند است و برای رسیدن به معبود باید سختی ها را تحمل کرد، سختی ها است که ادم را با تجربه و آبدیده می کند،  قشنگی روزه گرفتن هم به سختی های آن است،  به قول معروف هر کسی طاووس خواهد جور هندوستان کشد.
خانم نادعلی فر در ادامه روزه را عبادتی خالصانه برای معبودی بی همتا و رمضان را زیباترین ماه خدا در روی زمین بیان می کند و می گوید: روزه گرفتن اصلا سخت نیست، به نظر من  روزه گرفتن و کار کردن هر دو عبادت است که کمک به انسانها می کند تا بتوانند روح خود را به سمت معنویت هدایت کند، البته من سعی می کنم از لحاظ جسمی خودم را تقویت کنم تا خدایی نکرده مسئله ای برایم پیش نیاید اما در کل روزه گرفتن در هنگام کار قشنگ و لذت بخش است.
او با خنده ادامه می دهد: ماه رمضان همه چیزش قشگ است، من عصرهای ماه رمضان را خیلی دوست دارم، همان زمان که خورشید در حال غروب است، احساس آرامش عجیبی دارم که قابل وصف نیست.
نادعلی فر خاطرات ماه رمضان سال های گذشته اش را مرور می کند و با لبخندی می گوید: یکی از خاطرات قشنگ من در ماه رمضان مربوط به لحظاتی بود که در صداوسیما بودم، هنگام افطار که می شد با همه همکاران دورهم می نشستیم و افطار می خوردیم، لحظات قشنگ آن موقع برایم ثبت شده که هیچ وقت فراموش شدنی نیست.
او با لبخندی ادامه داد: اگرچه در ساعات افطار در کنار خانواده نیستم اما شیرینی کار ما در این است که می دانیم سر تیتر خبرهای یک، فردا حاصل کار ما است و این برای ما واقعا دلچسب است که بتوانیم دغدغه های مردم را بازگو کنیم.
این خبرنگار ادامه می دهد: در عین روزه‌داری برای انجام کار مردم تلاش می‌کنیم زیرا رضایت الهی در خدمت به خلق خدا و پیشبرد امور آنان نهفته است.
وقتی از او می پرسم نسبت به روزه گرفتن تا چه حد پایبند هست، مستقیم به چشمهایم نگاه می کند و با جدیت تمام می گوید: نسبت به روزه خود پایبند هستم که دلیل آن اعتقاداتی است که از کودکی در وجودم شکل گرفته است، اصلا مگر می شود تا وقتی جسمت سالم است روزه نگرفت.
لیلا نادعلی در آخر صحبت هایش می گوید: خدا خیلی ما را دوست دارد که مسلمان قرار داده و اینکه در دینمان یک ماه داریم به اسم رمضان که در آن سراسر خیر و برکت است.

 همزمانی ایام ماه مبارک رمضان با طولانی ترین و گرم ترین روزهای سال درست است که ممکن است سخت باشد، طاقت فرسا باشد، بی رمق بودن داشته باشد، خوردن و آشامیدن نداشته باشد و حالت را تا ناکجا آباد بی حالی و بی رمقی ببرد اما اثرات معنوی و تربیتی بسیاری دارد که حالت را تا همان ناکجاآباد خوبی ها دگرگون می کند، تا بانگ ربنایش... ربنایی که دل را تا سر حد از خود بیخود شدن می برد و همه آن چه را که به این دنیای مادی تعلق دارد را از یاد می برد.
با این که هوای این روزها نیز سر یاری ندارد و طاقت از آدمیان خاکی گرفته است، اما اینها چیزهایی نیست که عاشقان را از راه باز دارد و آن ها را به سر منزل مقصود نرساند، کافی است کمی، تنها کمی نگاهمان را عوض کنیم.

انتهای پیام/د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار