آبادان روزهای تلخ و شیرین فراوانی را به خود دیده است . روزهای جنگ و مقاومت را پشت سر گذاشته است و امروز بعد از 27 سال از پایان جنگ ، مردم این شهر با محرومیت و کمبود امکانات دست وپنجه نرم می کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ در ۷۴ روستا و دو شهر از توابع شهرستان آبادان وضعیت آب دچار نوسان است و در بخشی از این مناطق آب در حال جیره بندی است.
 فرماندار ویژه آبادان با بیان اینکه آبادان در حوزه آب ، برق و فاضلاب دارای مشکلاتی است می گوید : شبکه آبرسانی آبادان بیش از ۵۰ سال قدمت دارد، که این  تاسیسات باید نوسازی شوند  .همین امر موجب شده که  آبادان این روزها با مشکل آب ، هم در بخش شرب و هم کشاورزی روبرو شود  .
شهبازی افزود: ، ازهمه ی مسئولین مربوطه در این حوزه ها انتظار میرود که تمام تلاش خود را  برای رفع این موانع و مشکلات  به کار گیرند. آب شرب مطلوب در اختیار شهروندان قرار گیرد و آبرسانی به روستاها به صورت عادلانه انجام گیرد.
در حال حاضر سه دستگاه آب شیرین کن در شهرستان آبادان وجود دارد  که سالهاست خاک می خورند  برای وارد شدن آنها به مدار، باید تدابیر لازم  از سوی مسئولان مربوطه انجام پذیرد .
وضعیت نامطلوب آب دربخش کشاوررزی نیز شهرستان آبادان را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است
رئیس جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه بسیاری از نخلستان های آبادان در زمان جنگ تحمیلی از بین رفته است  افزود : هم اکنون شوری آب حیات نخلستا نهای آبادان را تهدید می کند .
چنگلوایی ادامه داد : متاسفانه 400 هزار اصله نخل در آبادان و خرمشهر در اثر شوری آب از بین رفته است  . نخلستا نهای باقی مانده هم به دلیل فرسودگی و شوری آب بازدهی مناسبی ندارند.
بحران آب شهرستان آبادان مسئله بسیار جدی است که کمتر مورد توجه و عنایت قرار گرفته است . روزانه در مجموع 95 هزار متر مکعب آب شرب برای آبادان تامین شده که 65 هزار متر مکعب از طرح غدیر و 30 هزار مترمکعب نیز از بهمنشیر است .
همچنین 66 هزار و 288 مشترک آب در آبادان در آبادان وجود دارند که با توجه به فرسوده بودن شبکه توزیع و انتقال ، بیش از 50 درصد آب استحصال و تصفیه شده در شبکه شهری هدر می رود.
غلامرضا شرفی از نمایندگان مردم آبادان درمجلس شورای اسلامی می گوید  : در حوزه آب شهر آبادان زخم خورده است وضعیت آب شرب مردم آبادان در شرایط بحرانی است.
وی ادامه داد:   در این منطقه خون شهدای زیادی ریخته شده است اما مسئولین این منطقه به مردم پاسخگو نبودند امروز وضعیت شهر مطلوب نیست اما مردم هنوز امیدوارند .
شهروندی در خصوص کم آبی و  شوری آب می گوید : وضعیت آب شرب به شدت نامطلوب است . مردم درآبادان بدون دستگاه تصفیه آب قادر به استفاده از آب لوله کشی نیستند . بسیاری از مردم نیز مجبور به خرید آب هستند.
وضعیت آب شرب در مناطق روستایی  آبادان نامطلوب تر از شهر آبادان است روستائیان منطقه از بابت وضعیت بد آب شرب مناطقشان به نقطه صفر رسیده اند و تاب و تحملی برایشان باقی نمانده است. مردم روستاها علاوه بر تحمل کیفیت نامطلوب آب با بی آبی ها و جیره بندی آب نیز مواجه هستند .
جلیل مختار از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای  اسلامی می گوید  :  نمایندگان شهرهای آبادان و خرمشهر تصمیم دارند  جلسه ای مشترک با حضور فرمانداران دو شهر در جهت دستیابی به یک خروجی مطلوب برای انعقاد تفاهمنامه های مختلف با سازمان منطقه آزاد اروند به جهت دریافت حمایتهای مالی برگزار کنند.
هم اکنون وضعیت آب شرب در روستاهای آبادان بحرانی است و باید برای آن اقدام عاجلی اندیشیده شود لذا برای بهبود وضعیت آب شرب و کشاورزی شهرستان آبادان مشارکت همه دستگاههای اجرایی منطقه نیاز است .  و باید با  بسیج همه ی نیرو های مربوطه  روند رفع مشکلات آب  آبادان را سرعت بخشید .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.