جان برنان در شورای روابط خارجی آمریکا به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، در بخش سوالات شورای روابط خارجی آمریکا  از جان برنن، رئیس دستگاه جاسوسی آمریکا (سیا)، دیوید گولدمن از مرکز مطالعات شورای آتلانتیک گفت: من می خواهم درباره رقابت ایران و عربستان سعودی صحبت کنید. به ویژه اینکه آیا طرحهای محمد بن سلمان به زیان این روابط است یا به آن کمک می کند؟

جان برنن گفت: رقابت و دشمنی میان ایران و عربستان سعودی به قبل از محمد بن سلمان و رهبری فعلی عربستان و دولتهای فعلی در هر دو کشور باز می گردد. در واقع این رقابت و دشمنی میان فارسها و عربها و شیعه و سنی متاسفانه برخی از تلاشها در گذشته را برای از بین بردن این شکاف تضعیف کرده و بی نتیجه گذاشته است. متاسفانه ادامه مشکلات در داخل عراق و سوریه برقراری گفتگویی سازنده و مفید میان تهران و ریاض را دشوارتر می کند. در واقع اختلاف نظر عمیقی میان ایران و عربستان درباره آینده ای که باید در عراق و سوریه برقرار باشد، وجود دارد. بنابراین مهم است که این دو کشور بسیار بزرگ، بانفوذ و مهم در منطقه خلیج ( فارس) بتوانند به سمت کاهش تنش حرکت کنند. ما امیدواریم برخی از بازیگران عاقلتر و منطقی تر در داخل ایران به این نتیجه برسند که لازم است به نوعی مصالحه با مسئولان و دولت سعودی برسند. بر اساس ارتباطات و گفتگوهایی که با سعودیها دارم ، می دانم که آنها دوست دارند با ایران روابط برقرار کنند البته به شرطی که به این باور برسند حکومت ایران به طور جدی و صادقانه به بهبود روابط علاقه دارد و دیگر دنبال روابطی خصمانه نیست. 

مجری گفت آیا آمریکا نیز آنها را به همین مسئله ترغیب می کند؟

برنن گفت به نظر من یکی از عوامل انگیزشی که پشت برجام قرار داشت، علاوه بر اینکه می خواستیم ایران دیگر دنبال برنامه تسلیحات اتمی نباشد، می خواستیم تنشی را که  در نتیجه این برنامه در منطقه خلیج ( فارس) در حال تشدید بود،  کم کنیم. در واقع هدف نهایی این بود که کشورهای خلیج (فارس) یعنی آنهایی که در آن منطقه هستند، در وهله اول راه بهتری برای ارتباط با یکدیگر پیدا کنند و دوم اینکه ببینند آیا می توانند این روابط را ترمیم کنند. در گذشته مواقعی بوده است که عربستان سعودی و ایران تحت حاکمیت دولتهایی متفاوت توانسته اند با یکدیگر همکاری داشته باشند. هنوز حوزه هایی وجود دارد که مقداری تعامل میان دو کشور وجود دارد. البته ایرانیها تصمیم گرفته اند که امسال حجاج خود را به مکه اعزام نکنند و علت آن هم نگرانیهای امنیتی است که ایران درباره عربستان دارد و همچنین رویکرد خصمانه ای است که میان دو کشور وجود دارد. ما راههای کاهش تنش و گفتگو را تشویق می کنیم. به نظر من تنها راه بهبود روابط گفتگو است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار