نماینده سوریه در سازمان ملل با اشاره به حمایت همه جانبه برخی کشور‌ها از تروریسم، خواستار تشکیل ائتلافی مؤثر برای مقابله با آن شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی سوریه، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد تأکید کرد تا زمانی که برخی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد از تروریسم و تروریست‌ها حمایت می‌کنند چگونه می‌توان با تروریسم مقابله کرد؟ 

بشار جعفری گفت تنها راه مفید و ضامن مبارزه با تروریسم، تشکیل ائتلاف مؤثر بین المللی در چارچوب مشروعیت بین المللی و با مشارکت کشورهای ذیربط و در صدر آن‌ها سوریه و عراق است. 

وی در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل هنگام بررسی راهبرد این مجمع برای مبارزه با تروریسم که ده سال از تصویب این راهبرد می‌گذرد، گفت: جای تأسف دارد که برخی از کشورهای بانفوذ در مجمع عمومی نمی‌گذارند گروههای مسلح در فهرست تروریسم گنجانده شوند. 

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل این پرسش را مطرح کرد که چگونه امکان دارد فرماندهان برخی از شبکه‌های تروریستی، مخالفان میانه روی سوری نامیده می‌شوند، اما همه آن‌ها مزدوران خارجی هستند؟ 

بشار جعفری بر لزوم جلوگیری از مجهز شدن گروههای تروریستی به تسلیحات بیشتر به خصوص سلاحهای شیمیایی تأکید کرد. 

وی گفت: چالشهای پیش روی ما بسیار خطرناک است و پدیده جنگجویان خارجی که بر اساس گزارشهای سازمان ملل ده‌ها هزار نفر از آنان از بیش از صدو پانزده کشور جهان عضو سازمان ملل، به خدمت گرفته و به سوریه فرستاده می‌شوند؛ با حمایت‌ها و تسهیلات دولتهای کشورهایی صورت می‌گیرد که شناخته شده هستند و ترکیه و عربستان و قطر در صدر این کشور‌ها قرار دارند و همه این‌ها ما را بر این می‌دارد این پرسش را مطرح کنیم که برخی از کشورهای عضو سازمان ملل تا چه حدی به تعهدات خود در زمینه مبارزه با تروریسم پایبند هستند؟ 

نماینده سوریه در سازمان ملل در ادامه اظهاراتش خواهان مقابله با افکار تکفیری افراطی و تحریک به خشونت و تروریسم و تلاش برای قطع و خشکاندن منابع مالی گروههای تروریستی شد که از حمایتهای مستقیم برخی دولت‌ها و نیز از حمایتهای غیر مستقیم از طریق ورود برخی از این دولت‌ها به معاملات تجاری نفت و گاز و آثار باستانی با گروههای تروریستی مانند داعش و النصره، برخوردارند. 

بشار الجعفری گفت: «رویداد‌ها و اقدامات تروریستی که کشور من سوریه سالهاست شاهد آن است و رویداد‌ها و اقدامات تروریستی در ده‌ها کشور دیگر عضو سازمان ملل، این موضوع را برجسته کرده است که شبکه‌های تروریستی همچنان قادر به حرکت و جذب نیرو و طرّاحی و تأمین مالی و حملات هرچه بیشتر تروریستی محکوم شده و انفجارهای انتحاری وحشیانه هستند و حتی یکی از شبکه‌های تروریستی نام خودش را شبکه دولت گذاشته است و صفت «خلافت» را نیز با این نام یدک می‌کشد و آن را به اسلام ربط داده در صورتیکه اسلام از آن بیزار است. شبکه‌های مرتبط با القاعده مانند جبهه النصره و بوکو حرام و جنبش ترکستان شرقی که امروز از ترکیه به خاک سوریه حمله می‌کند مانند قارچ رشد و شعبه پیدا کرده‌اند. اعضای جنبش ترکستان شرقی، مزدورانی هستند که از ترکستان شرقی آمده‌اند و سازمان اطلاعات ترکیه در خاک این کشور میزبان آنهاست و امروز و در همین لحظاتی که با شما صحبت می‌کند آن‌ها به نیروهای مسلح ما در منطقه کَنْسَبّا [در استان لاذقیه] حمله می‌کنند.» 

جعفری در ادامه گفت: چگونه با تروریسم مقابله کنیم در صورتیکه برخی همینجا برای سرپوش گذاری روی فعالیت تشکلهای تروریستی فریبکاری می‌کنند و انواع حمایت‌ها را از آنان به عمل می‌آورند و به این گروه‌ها انواع تسهیلات را می‌دهند و انواع پشتیبانی‌ها را می‌کنند و افراد خودشان را از طریق مرزهای ما با کشورهای همسایه در شمال و جنوب به داخل عراق و سوریه می‌فرستند.»



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۸:۱۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
وهابیون سعودی و امارات و اسراییل و آمریکا دخالت کننده در منطقه بوده و هست باید تنگه هرمز را بست و نفت کش ها را بزنیم راهی نداریم
آخرین اخبار