دکتر حسین بیگلری گفت: ازمهمترین بیماریهای مشترک بین انسان ودام می توان به تب مالت ،سالک، تب کریمه کنگو، سیاه زخم و هاری در کشور اشاره کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های استان تب مالت را یک بیماری عفونی قابل انتقال از حیوان به انسان دانست که توسط میکروبی بنام بروسلا ایجاد می شود.

باکتری مولد این بیماری در بدن دامهای آلوده و تمام تولیدات و ترشحات دام آلوده مانند: فضولات ،شیر ، ماست ،گوشت ، پنیر تازه وجود دارد که باعث بیماری درانسان و کاهش شیر و سقط جنین در دام می شود. تب مالت در گوسفند ، بز ، گاو ،خوک و سگ بیمار و آلوده وجود دارد که می توانند در انسان ایجاد بیماری کنند و در ایران گونه های گوسفند و بز مهمترین گونه های مسئول تب مالت در انسان هستند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیشترین موارد بیماری تب مالت کشور در استانهای لرستان، همدان و کردستان که قطبهای مهم دامپروری و کشاورزی و همچنین همسایه استان ما هستند رخ داده است افزود: میزان بروز تب مالت در استان کرمانشاه نیز در سال1394برابر69.6در صد هزار نفر بوده است که جزءاستانهای با بروز نسبتا بالای تب مالت در کشورطبقه بندی می گردد.

بیماری باشروع ناگهانی تب همراه با درد عضلانی و سپس تظاهرات خونریزی دهنده همراه با سابقه گزش کنه یا له کردن با دست ، تماس مستقیم با دام و یا بافتهای حیوانات آلوده مشاهده می شود.

وی در خاتمه برای پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه – کنگو (CCHF) محافظت در برابر گزش کنه بخصوص توسط کودکان، دانش آموزان و دامداران در هنگام تماس با دام و توجه به اینکه هرگزبا دستها اقدام به جدا کردن و یا له کردن کنه ها ننمایند .


انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.