دستگاه 'هیدروفرمینگ ورقی' توسط یکی از استادان دانشگاه آزاد شاهرود اختراع و به ثبت بین المللی رسید.

ثبت بین المللی اختراع از شاهرود
به گزار ش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شاهرود؛ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود گفت: دستگاه طراحی شده به دو حالت متقارن و غیرمتقارن ساخته شده است.
دکتر صاحبعلی منافی سازنده این دستگاه را دکتر فریبرز فروهنده اعلام کرد و افزود:: امروزه روش هیدروفرمینگ در علم مکانیک کاربردهای زیادی دارد ، که امکان ساخت و تولید قطعات پیچیده و عدم محدودیت در شکل آن‌ها از جمله این کاربردهاست.
وی افزود: این دستگاه در دانشکده مکانیک دانشگاه واراناسی(انستیتو تکنولوژی هند) آزمایش شده و در وزارت صنایع هندوستان هم ثبت اختراع شده است.
دکتر منافی تصریح کرد: ارتفاع‌های مختلف و با پیچیدگی‌های بسیار، قابلیت تغییر شکل قالب و قطعه خروجی از دیگر ویژگی های این دستگاه است.
وی افزود: در طراحی این دستگاه از شکل دقیق قالب صرف نظر شده و به جای آن فضای مملو از روغن جایگزین شده که قطعه را به دور سمبه می‌فشارد و با روش کشش عمیق هیدرومکانیکی، عمل ساخت و تولید قطعه انجام می‌شود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود افزود: تیتانیوم به دلیل نسبت بالای استحکام به وزن، مورد کاربرد در صنایع هوایی می‌باشد ولی به دلیل خاصیت تردشدگی و نفوذ عوامل جوی در شکل دهی گرم، کار شکل دهی آن بسیار مشکل و پیچیده است که این دستگاه قادر به شکل دهی سرد، گرم و داغ بوده و قطعات تیتانیومی بدون هیچگونه مشکلی در این دستگاه فرم گرفته و آماده عرضه به صنعت می‌شود.
انتهای پیام / د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.