شیر و فرآورده های آن با ارزش ترین ماده غذایی و تقریبا دارای همه مواد لازم برای رشد و ادامه زندگی انسان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس،اهمیت این ماده غذایی به عنوان مهمترین منبع پروتئین های حیوانی حاوی ویتامین های با ارزش و انواعی از مواد معدنی زمانی مشخص می شود، که بدانیم در ایران کلسیم پس از آهن دومین ماده ای است که کمبود آن در رژیم غذایی  افراد مشاهده می شود. 

این در حالی است که تولید شیر و فرآورده های آن به عنوان ماده غذایی با ارزش در سبد غذایی مردم استان هرمزگان با مشکلات فراوانی مواجه است و غالبا از خارج از استان تامین می شود. 

شرکت هرمز لبن به عنوان یکی از واحد های بزرگ تولید لبنیات در شهرک صنعتی بندرعباس چند سالی است که به صورت غیر فعال درآمده است.

قطع یارانه تولید ، زمین گیری واحد های لبنی هرمزگان

آقای سلیمانی مدیر این شرکت با برند نیلگون 80 درصد مشکلات تولید لبنیات را در حوزه اقتصادی و حمایت نکردن از صنایع تولیدی مادر می داند. 

وی  گفت: مشکلات با قطع یارانه تولید و در نتیجه افزایش قیمت برق، آب، سوخت و همچنین کاهش قدرت خرید مردم آغاز شد و چرخه تولید لبنیات با مشکل اساسی اقتصادی مواجه شد. 

مدیر شرکت هرمز لبن  افزود: تا پیش از تعطیلی شرکت در دی ماه سال 92 هر ماه به صورت میانگین 300 تن محصول در این کارخانه تولید می شد.
 
سلیمانی با اشاره به تولید  31 نوع محصول در این واحد  گفت: 67 نفر به صورت مستقیم و بیش از 100 نفر به صورت غیر مستقیم در این کارخانه مشغول به کار بودند که با تعطیلی کارخانه همگی بیکار شدند. 

سلیمانی می گوید: 20 درصد مشکلات همچون مشکل کمبود شیر با انجام تدابیری در داخل استان قابل برطرف شدن هستند. 

رئیس اداره امور صنایع غیر فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان نیز گفت: از 5 واحد تولید لبنی در هرمزگان   3 واحد زیر نظر صنعت و معدن و 2 واحد دیگر وابسته به سازمان جهاد کشاورزی هستند. 

مریم معماری افزود: از 3 واحد وابسته به صنعت و معدن تنها کارخانه مزرعه سبز هرمزگان با برند جلوه در شهرک صنعتی شماره 2 بندرعباس با ظرفیت بسیار کم در حال فعالیت است. 

وی در خصوص مهمترین مشکلات واحد های تولید لبنی می گوید: یکی از این مشکلات کمبود مواد اولیه همچون شیر است که بخشی از شیر مورد نیاز از استان های مجاور همچون فارس تامین می شود. 

معماری گفت: به دلیل خریداری این ماده اولیه به صورت نقدی، شرکت ها با مشکل نقدینگی مواجه می شوند.
وی افزود: حتی در صورت رفع این مشکل و تامین نقدینگی رقابت با برندهای معروف در بازار به دلیل مشکلاتی همچون بازاریابی ، افزایش هزینه تولید و کاهش خدمات فنی و نگهداری دستگاه ها بر سر راه این کارخانه ها است.
 رئیس اداره امور صنایع غیر فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان با اشاره به تولید شیر یارانه ای در این واحدها در گذشته می گوید: تولید شیر یارانه ای تنها به واحدهای کوچک اختصاص داشت که این موضوع باعث کاهش مشکلات می شد ولی با حذف یارانه تولید مشکلات واحد ها نیز آغاز شد. 

معماری گفت: ظرفیت تولید هر سال 3 واحد زیر نظر صنعت و معدن استان برای خامه پاستوریزه هزار و 250 تن، انواع دوغ 10 هزار و 720 تن، شیر پاستوریزه 22 هزار و 32 تن و انواع ماست پاستوریزه 70 هزار تن است. 

وی استفاده از تسهیلات رونق تولید و معرفی واحد ها به بانک را از راهکارهای موثر برای بازگشت این واحدها به چرخه تولید برشمرد. 

معماری با اشاره به بدهی قبلی کارخانه ها به بانک ها افزود: صاحبان کارخانه در صورت معرفی به بانک باید برنامه ای در خصوص بازپرداخت بدهی قبلی خود به بانک ارائه کنند که در این صورت به محض اعلام آمادگی از سوی سازمان به بانک معرفی می شوند.  


قطع یارانه تولید ، زمین گیری واحد های لبنی هرمزگان

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی هرمزگان نیز گفت: 31 هزار راس گاو به شکل پراکنده در روستاهای هرمزگان به صورت آزاد پرورش داده می شوند که منابع غذایی آنها عمدتا از مراتع و علوفه پس چرا مزارع کشاورزی تامین می شود. 

پورطرق افزود: شیر تولیدی این گاوها کم و روزانه حدود 2 تا 3 لیتر است که معمولا به شکل خود مصرفی به وسیله دامداران و یا در ماست بندی و بستنی فروشی های سنتی مصرف می شود. 

وی گفت: سرانه مصرف شیر  و فرآورده های آن برای هر فرد در کشور سالانه 75 کیلوگرم است. 

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به اینکه بر اساس این سرانه باید هر سال بیش از 127 هزار تن شیر تولید شود گفت: هرسال تنها 20 درصد معادل 25 هزار تن شیر در شهرستان های هرمزگان تولید و مابقی به وسیله خود کارخانه ها تامین می شود. 

پورطرق افزود:  بیش از 98 درصد شیر تولیدی در دامداری های سنتی تولید می شود. 

وی شرایط نامساعد اقلیمی برای پرورش گاو های شیر ده، کمبود مراتع و منابع خوراکی به دلیل خشکسالی و بحران کم آبی، افزایش هزینه های تولید و نداشتن توجیه اقتصادی پرورش گاو شیری خصوصا در گاو داری های صنعتی، و قطع و تخصیص نیافتن یارانه های تولید به واحد های تولیدی را از عمده مشکلات تولید شیر در استان عنوان کرد. 

پورطرق اجرای طرح آمیخته گری با گاو دو منظوره نژاد سمینتال را  به عنوان راه حل برای رفع مشکل بازده گاو ها و تامین شیر در استان  بیان کرد و گفت: در این طرح 3 هزار راس گاو بومی در استان با نژاد دو منظوره سمینتال آمیخته گری می شوند. 

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی هرمزگان افزود: افزایش بهره وری تولید شیر هر راس گاو آمیخته، بهبود کیفیت شیر از نظر پروتئین و چربی، قطع وابستگی به واردات گوشت قرمز و صادرات گوشت و همچنین افزایش و بهره وری تولید گوشت هر راس دام قابل کشتار به صور متوسط 2 درصد در سال از اهداف 10 ساله اجرای این طرح است. 

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.