وبسایت رادیو ملی آمریکا پدیده گرمایش جهانی را تامین‌کننده منافع مسکو در قطب شمال خواند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) در مطلبی نوشت: پدیده گرمایش جهانی برای هر کشوری نگران‌کننده باشد، برای روسیه نگران‌کننده نیست؛ چراکه آب شدن یخهای قطب شمال مسیر کشتیرانی جدیدی را برای دسترسی به منابع نفتی و گازی در اختیار روسیه قرار می‌دهد و به روس‌ها این امکان را می‌دهد که در منطقه‌ای که بدون تردید در آینده مناقشه دیگری را میان آنها و غرب رقم خواهد زد، به تقویت استحکامات نظامی خود بپردازند.

این وبسایت در ادامه نوشت: قطب شمال متعلق به هیچ کشوری نیست؛ اما این مسئله باعث نشده است 8 کشوری که در همسایگی اقیانوس منجمد شمالی قرار دارند، از رقابت با یکدیگر بر سر تصاحب منابعی که در زیر سطح یخ زده این اقیانوس قرار دارند، دست بردارند و مطمئناً ذوب شدن بخشی از سطح یخ‌زده این اقیانوس در اثر گرمایش جهانی، این رقابت را شدید‌تر خواهد کرد.
 
از میان این 8 کشور، روسیه دارای طولانی‌ترین خط ساحلی در امتداد اقیانوس منجمد شمالی است که این مسئله آن را از یک مزیت راهبردی بزرگ نسبت به 7 کشور دیگر برخوردار می‌کند و در این میان، استان مورمانسک در شمال غربی روسیه بزرگترین دروازه ورود روسیه به این جهان ناشناخته است.

روسیه در حال حاضر از مجموع 7 کشور دیگر نیز کشتی‌های یخ‌شکن بیشتری را در اقیانوس منجمد شمالی برای شکستن یخها و باز کردن یک مسیر آبی استراتژیک به خدمت گرفته است. این کشور دو هفته پیش نیز بزرگترین کشتی یخ شکن هسته‌ای جهان را در اقیانوس منجمد شمالی به آب انداخت و هم‌اکنون در حال ساخت اسکله بزرگی است که این کشتی بتواند در آنجا پهلو بگیرد.

مسکو همچنین به تازگی اقدام به خرید بالگردهای ویژه‌ای کرده است که قادر به پرواز در مناطق قطبی هستند و ناوگان زیردریایی خود را نیز برای استفاده احتمالی در آبهای این منطقه نوسازی کرده است.

وبسایت رادیوی ملی آمریکا در پایان نوشت: این تحرکات مسکو، زنگ خطر را در واشینگتن و پایتخت‌های شمالی اروپا به صدا درآورده است. در حال حاضر، بسیاری در غرب، تحرکات اخیر روسیه در قطب شمال را تحریک‌آمیز و توسعه‌طلبانه توصیف کرده‌اند؛ اما این کشور، هدف خود را کمک به توسعه پایدار این منطقه اعلام کرده است.

مسکو بارها اعلام کرده است که به دنبال درگیری و رویارویی با کشورهای دیگر در این منطقه نیست؛ اما بسیاری از کارشناسان معتقدند یکی از اهداف روسیه برای تقویت زیرساخت‌های خود در قطب شمال، افزایش قدرت این کشور در برابر ناتو است.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار