انگلیس برای بهبود اقتصاد این کشور پس از برکسیت، نرخ مالیات را کاهش می‌دهد

رئیس خزانه‌داری انگلیس قصد دارد برای نجات اقتصاد این کشور نرخ مالیات را کاهش دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بلومبرگ، جرج آزبورن – وزیر اول و وزیر دارایی انگلیس – کاهش نرخ مالیات شرکت‌ها به 15 درصد را در دستور کار این کشور قرار داد. وی این امر را به دلیل حفظ سرمایه‌گذاری کسب و کارها در انگلیس انجام خواهد داد.

آزبورن که در تبلیغات پیش از برکسیت از طرفداران باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا بود، در مصاحبه‌ای با "فایننشال تایمز" گفت نتایج همه‌پرسی روز 23 ژوئن (3 تیر) مبنی بر خروج این کشور از اتحادیه اروپا را پذیرفته است و اکنون برای کاهش تاثیرات منفی آن بر اقتصاد انگلیس می‌کوشد. انگلیس در حال حاضر برای کسب‌و‌کارها 20 درصد مالیات در نظر گرفته است. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، نرخ مالیات در ماه آوریل سال آینده میلادی (30 روز منتهی به 10 اردیبهشت 1396) به 19 درصد و در سال 2020 به 17 درصد کاهش خواهد یافت.

آزبورن در این مصاحبه گفت: باید در سطح ملی تلاش‌هایی برای به حداقل رساندن تاثیرات مخرب برکسیت برای مردم انگلیس صورت بگیرد. وی یکی از پیامدهای احتمالی برکسیت را رکود اقتصادی دانست.

کاهش نرخ مالیات به وسیله انگلیس نشان‌دهنده خطراتی است که این کشور پس از رای دادن به خروج از اتحادیه اروپا با آن‌ها مواجه خواهد شد. انگلیس بزرگترین اقتصادی است که از اتحادیه اروپا خارج می‌شود. ارزش پوند از زمان اعلام نتایج همه‌پرسی تا امروز 11 درصد کاهش یافته است. اکنون اعضای دیگر اتحادیه اروپا در حال خارج کردن کسب‌و‌کارهای خود از لندن هستند. گفته می‌شود در این صورت، انگلیس به سختی می‌تواند خود را از دامن رکود اقتصادی احتمالی برهاند.

"اریک نیلسن" – اقتصاددان ارشد بانک یونی کردیت – گفت: "من هیچ راه حلی منطقی برای بازگشت به پیش از برکسیت را نمی‌بینم. سرمایه‌گذاران نیز خطر کشوری را که تمامی روابط باقی مانده را با سایر کشورهای اتحادیه قطع کند دستکم گرفته‌اند. می‌توانیم نتیجه بگیریم انگلیس در 3 ماهه آخر سال جاری میلادی ممکن است با رکود اقتصادی شدیدی روبرو شود."

در سال 2010 که آزبرن به ریاست خزانه‌داری انگلیس رسید، نرخ مالیات شرکت‌ها 28 درصد بود. وی از آن هنگام نرخ مالیات‌ها را کاهش داده است. در آخرین سال مالی که روز 31 مارس (11 فروردین) به پایان رسید، درآمد دولت انگلیس از مالیات 45 میلیارد پوند بود که 7 درصد درآمد کلی دولت این کشور را تشکیل می‌داد.

این پیشنهاد آزبرن، نرخ مالیات انگلیس را تا سطحی نزدیکتر به نرخ مالیاتی 12.5 درصدی ایرلند می‌رساند که موجب خشم آلمان و کشورهای دیگر اتحادیه اروپا می‌شود. در سال 2015، میانگین نرخ مالیات شرکت‌ها در گروه 20 اقتصاد برتر جهان 28.7 درصد بود.

"جان مک‌دانل" – همتای آزبرن در دولت سایه انگلیس – روز دوشنبه به اسکای نیوز گفت: "کاهش مالیات‌ها به این صورت باعث می‌شود به کشورهای دیگر فشار وارد شود و این امر برای انگلیس به معنی درآمدهای پایین‌تر خواهد بود. ما با این‌کار به جهان اعلام می‌کنیم انگلیس به یک پناهگاه مالیاتی تبدیل شده است."

پیش از همه‌پرسی برکسیت، آزبرن هشدار داده بود در صورت رای آوردن خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، مجبور خواهد شد یک بودجه اضطراری برای کاهش هزینه‌ها و افزایش مالیات اعلام کند. با این حال، اکنون این برنامه اجرا نشده است. هرچند خزانه‌داری انگلیس معتقد است در آینده یک برنامه ریاضتی اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار