استفاده از آفت‌کش‌ها باعث شده تا صنایع کشاورزی با رشد قابل توجهی مواجه شوند؛ اما این مواد ضررهایی را نیز به همراه دارند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت وُکس؛ سالانه 3.5 میلیارد کیلوگرم آفت کش در زمین های کشاورزی جهان مورد استفاده قرار می گیرد. این مواد شیمیایی برای جلوگیری از فاسد شدن و نگهداری محصولات استفاده می شوند.
 
در کشورهای در حال توسعه، گسترش صنایع کشاورزی باعث شده تا استفاده از آفت کش ها روز به روز افزایش یابد. کشورهایی همانند بنگلادش و تایلند میزان مصرف آفت کش های خود را از سال های 1990 چهار برابر کرده اند، در همین حال کشورهای غنا، اتیوپی و بورکینا فاسو نیز میزان مصرف خود را تا 10 برابر افزایش داده اند.

در حال حاضر برزیل عنوان بزرگ ترین مصرف کننده آفت کش را در میان کشورهای در حال رشد به خود اختصاص داده است. برزیل در آمار جهانی جایگاه دوم را، پس از آمریکا، در استفاده از آفت کش به خود اختصاص داده است. 

ارزش بازار آفت کش ها در سطح جهان 45 میلیارد دلار تخمین زده شده است. در این میان 14.9 میلیارد دلار آن به آمریکا و 9.6 میلیارد دلار آن نیز به برزیل مربوط می شود.

استفاده از آفت کش، در صنایع کشاورزی مزایای بسیاری را به همراه داشته است. کشاورزان با به کار بردن این مواد شیمیایی می توانند در مناطقی همانند جنگل های آمازون و مناطق با موجودات آفتی بسیار به کاشت و برداشت بپردازند.

اما استفاده از آفت کش های شیمیایی مضراتی را نیز به همراه داشته است. این مواد شیمیایی برای موجوداتی همانند زنبورها نیز ضرر آور هستند. زیان شدیدتر این مواد نیز در سلامت انسان ها تاثیر گذار است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، آفت کش های شیمیایی می توانند مشکلاتی از قبیل مسمویت تا سرطان را به همراه داشته باشد.

سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد از کشورهای جهان خواسته تا به صورت داوطلبانه طرح کنترل استفاده از آفت کش های شیمیایی را مورد استفاده قرار دهند.

این سازمان امیدوار است طرح محدودیت استفاده از آفت کش، در دراز مدت بتواند در استفاده از مواد شیمیایی محدودیت ایجاد کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار