یک منبع بلندپایه یمنی در مذاکرات کویت، از بروز اختلافات جدی میان امارات و عربستان در موضوع یمن خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رای الیوم، یک منبع ارشد یمنی حاضر در مذاکرات کویت، به تشریح فضای گفتگوها و تحولات پرشتاب یمن پرداخت.

این منبع یمنی افزود: ادامه گفتگوها به مدت 70 روز به مثابه بازداشت مذاکره کنندگان در کویت بود. این مذاکرات بارها در معرض شکست قرار گرفت به ویژه که جنگنده های سعودی به حملات خود در یمن ادامه دادند، اما صباح الاحمد، امیر کویت، وساطت کرد تا گفتگوها ادامه یابد.

این منبع می افزاید: تلاشهایی از سوی سعودی ها برای محدود کردن عملیات آتش بس در شمال یمن صورت گرفت، اما یمنی ها بر ضرورت فراگیر شدن آتش بس در تمامی یمن تاکید کردند.

به گفته این منبع، عبد ربه منصور هادی در طول مذاکرات غایب بود، اما طرفی که به نیابت از وی  در گفتگوها حاضر بود، بر بقای هادی به شکل نمادین و بدون اختیارات در دوره انتقالی تمایل داشت.

منبع یمنی در ادامه افزود: برخی در هیئت وابسته به ریاض، خواستار راهکار نظامی با توجه به تجربه علی محسن احمر در جنگ هستند، اماطرفهای بین المللی با این موضوع مخالفند. از سویی محسن احمر به راه حل نظامی علاقه ای ندارد؛ زیرا به خوبی می داند که ورود به صنعا تلفات زیادی به دنبال خواهد داشت و نتایج آن مشخص نیست. با این حال گروه اصلاح اسلامی سلفی بر ادامه جنگ با هر قیمتی با هدف ریشه کنی حوثی ها اصرار دارد.

این منبع از اختلاف شدید میان سعودی ها و اماراتی ها پرده برداشته و مهمترین اختلافات این دو را در 2 محور دانسته است؛ نخست، تلاش امارات برای در پیش گرفتن سیاست مستقل و دوم، ناخرسندی این کشور از نقش گروه اصلاح و جریان وابسته به اخوان المسلمین در جنگ شمال و کمک های تسلیحاتی سعودی ها به شاخه نظامی این گروه و دادن نقش به آنها در جنگ در مناطق مارب، تعز و جوف و اطراف صنعا.

این منبع، بازگشت مذاکره کنندگان به کویت را حتمی دانست، اما احتمال دست یابی به توافق را در هاله ای از ابهام خواند.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار