سازمان عفو بین الملل در گزارش اخیر خود گروه‌های مسلح در سوریه را به دست داشتن در جنایات جنگی متهم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان عفو بین الملل روز سه شنبه گروههای تکفیری فعال در سوریه را به دست داشتن در جنایات جنگی از جمله اعدامهای خودسرانه و شکنجه متهم کرد و از اعضای جامعه بین المللی به ویژه آمریکا، عربستان سعودی، قطر و ترکیه خواست از هر گونه حمایت از گروه‌ها و جنبشهای تندرویی که مسئول این جنایات هستند، خودداری کنند. 

سازمان دفاع از حقوق بشر عفو بین الملل، مستقر در لندن، در گزارش خود آشکارا از گروههای مسلح فعال در استانهای حلب در شمال و ادلب در شمال غربی سوریه که طبق اعلام این سازمان از حمایت‌های قطر، عربستان سعودی، ترکیه و آمریکا بهره می‌برند، به شدت انتقاد کرد. 

در گزارش عفو بین الملل آمده است: امروزه در مناطق حلب و ادلب گروههای مسلح افراط گرا برای ارتکاب جنایات جنگی و نقض آشکار حقوق بشردوستانه بین الملل از آزادی کامل برخوردارند و از هر گونه پیگردی در امان هستند. 

 عفو بین الملل در گزارش خود «موج تکان دهنده آدم ربایی‌ها، شکنجه‌ها و اعدام‌های خودسرانه» را بدست گروههای تکفیری در سوریه به شدت محکوم کرد. 
این سازمان حامی حقوق بشر در گزارش خود، از گروههای افراط گرای مسلح نورالدین زنکی، جبهه الشامیه و لشگر-۱۶ که هر سه از اعضای ائتلاف تروریست‌های «فتح حلب» هستند و همچنین گروه مسلح احرارالشام، تحت حمایت عربستان سعودی، و جبهه النصره، که شاخه شبکه القاعده در سوریه محسوب می‌شود، نام برده است. 

آشوب‌ها در سوریه در سال دو هزار و یازده آغاز شد. مناقشه مسلحانه سوریه تا کنون بیش از دویست و هشتاد هزار کشته و میلیون‌ها آواره بر جا گذاشته است. 

عفو بین الملل در گزارش جدید خود به بیست و چهار مورد آدم ربایی بدست گروههای مسلح فعال در سوریه در فاصله سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ اشاره و تصریح کرده است فعالان صلح طلب و یا حتی کودکان و اعضای اقلیت‌های مذهبی در اغلب موارد قربانی این تاکتیک قرار گرفته‌اند. 

در گزارش عفو بین الملل آمده است: «بسیاری از غیرنظامیان سوری به ویژه آنهایی که از رفتار گروههای مسلح انتقاد می‌کنند یا آنهایی که قوانین و مقررات سختگیرانه اعمال شده از سوی این گروه‌ها را رعایت نمی‌کنند، همواره در رعب و وحشت و بیم ربوده شدن توسط این گروه‌ها زندگی می‌کنند. 

عفو بین الملل در گزارش جدید خود افزود:» در سالهای دو هزار و چهارده و دو هزار و پانزده پنج مورد آدم ربایی از سوی گروههای مسلح در سوریه ثبت شده که در آن افراد ربوده شده اعلام کرده‌اند توسط گروه نورالدین زنکی و جبهه النصره مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته‌اند. «

طبق اعلام عفو بین الملل، یک فعال بشردوست سوری به نام حلیم از جمله افرادی است که در شهر حلب بدست عناصر گروه تروریستی نورالدین زنکی ربوده و تحت شکنجه مجبور به اعتراف شد. 

این جوان بیست و چهار ساله سوری به عفو بین الملل اعلام کرد:» آن‌ها (اعضای نورالدین زنکی) مرا وارونه آویزان کردند و با کابل آنقدر مرا کتک زدند که دیگر تاب تحمل درد را نداشتم و مجبور شدم اعترافاتی را که از پیش خودشان نوشته بودند، امضا کنم. «
این سازمان در گزارش خود اعلام کرد:» اکثر افرادی که به این ترتیب بدست گروههای افراط گرا در سوریه اعدام شدند، غیرنظامیان سوری هستند. یکی از قربانیان اعدامهای خودسرانه گروههای مسلح در سوریه یک نوجوان هفده ساله متهم به همجنس‌بازی و یک زن متهم به فحشا است. «

عفو بین الملل در گزارش خود از کشورهای گروه بین المللی حمایت از سوریه به ویژه آمریکا، قطر، ترکیه و عربستان سعودی خواست از انتقال سلاح یا هر گونه حمایت از گروههای مسلحی که در ارتکاب جنایات جنگی یا نقض آشکار حقوق بشر در سوریه دست دارند، خودداری نمایند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار