رییس شبکه دامپزشكي شهرستان قوچان از طرح رایگان عملیات خونگیری (تست غربالگری) تب مالت در این شهرستان خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ,رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قوچان از بیماری بروسلوز یک بیماری مشترک بین انسان ودام می است که در حیوان سقط جنین، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی را به همراه داشته و به دلیل مشترک بودن از لحاظ اقتصادی و بهداشتی حائز اهمیت است.

علیرضا قدرتی افزود : براساس دستورالعمل های اجرایی سازمان در حوزه مبارزه با بیماری های دامی مشترک بین انسان و دام همه ساله جمعیت قابل ملاحظه ای از دام سنگین مورد واکسیناسیون و تست غربالگیری تب مالت قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه خونگیری بعد از واکسیناسیون جهت بررسی اثر بخشی واکسن می باشد ادامه داد : در مورد خونگیری تب مالت تلاش ما برای پوشش کامل گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی می باشد و در زمینه دام سبک نیز به صورت متناوب و تصادفی قبل و بعد از واکسیناسیون خونگیری انجام می شود.

قدرتی گفت: در کنترل تب مالت پیشگیری نقش بسزایی را ایفاد می کند و واکسیناسیون یکی از مهمترین راه های پیشگیری از این بیماری محسوب شده که حساسیت دام را نسبت به بیماری عفونی کاهش می دهد و سبب ایجاد ایمنی فعال در دام می شود.

وی افزود:پیش بینی می شود تا پایان سال نزدیک به 68 هزار راس دام سبک و حدود 5 هزار راس دام سنگین مایه کوبی شوند در همین راستا تا کنون حدود 40000 راس بره و بزغاله علیه این بیماری واکسینه شده اند.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.