از سرگیری سفرهای دریایی کشتی‌های شرکت اِس‌سی‌آی هند به ایران

کشتی‌های نفت‌کش بزرگترین شرکت حمل‌و‌نقل دریایی هند سفرهای خود را به ایران از سر گرفتند.

از سرگیری سفرهای دریایی کشتی‌های شرکت اِس‌سی‌آی هند به ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رویترز در مطلبی نوشت «بی‌بی‌ سینها،» رئیس «شرکت حمل‌نقل دریایی هند،» (اِس‌سی‌آی) -بزرگترین شرکت حمل‌و‌نقل این کشور- سه‌شنبه اعلام کرد کشتی‌های این شرکت ماه جاری میلادی و پس از یک وقفه 4 ساله، سفرهای خود را به ایران از سر گرفته‌اند. 

اعلام این خبر باعث شد ارزش سهام شرکت اِس‌سی‌آی در بورس اوراق بهادار بمبئی (با نام اختصاری بی‌اِس‌آی) افزایش 9 درصدی را تجربه کند که از سپتامبر 2015، بی‌سابقه بوده است. این شرکت سال 2012 و بدلیل تحریم‌های هسته‌ای سفرهای دریایی کشتی‌های خود را به ایران متوقف کرد. بیمه کردن محموله‌های نفتی و دیگر کالاهای حمل شده بوسیله این کشتی‌ها بدلیل تحریم‌ها غیرممکن بود. 

پس از لغو بخشی‌ از تحریم‌های کشورهای غربی علیه ایران، «گروه بین المللی کلوب‌های غرامت و حفاظت پی‌اَند‌آی،» بزرگترین گروه بیمه‌گر تانکرهای نفتی، توانست با شرکت‌های اروپایی برای پوشش بیمه‌ای محموله‌های نفتی و دیگر کالاهای ایرانی به توافق برسد. 

به گفته سینها، سطح پوشش بیمه‌ زیان مالی به تازگی به 100 میلیون یورو (111.30 میلیون دلار) افزایش یافته است که مبلغ مناسبی محسوب می‌شود و تضمین‌کننده سطح قابل توجهی از حفاظت در برابر خسارت‌های مالی است.    

در ادامه این گزارش آمده است: سی‌اِس‌آی این ماه، یکی از کشتی‌های نفت‌کش سوئز-مکس خود را برای انتقال محموله نفتی ایران به «هندوستان پترولیوم،» شرکت نفت‌و‌گاز دولتی هند، روانه این کشور خواهد کرد. سوئز مکس در رده نفت‌کش‌های غول‌پیکر قرار دارد. ظرفیت حمل نفت‌خام این تانکرها بین 120 هزار تا حدود 200 هزار تُن است. 

رئیس شرکت هندوستان پترولیوم اعلام کرد این شرکت نفتی ماه ژوئیه و پس از 3 سال وقفه، بدلیل حل مشکل پوشش بیمه‌ای، واردات نفت را از ایران از سر می‌گیرد. دیگر شرکت‌ها و پالایشگاه‌های نفتی هند نیز قصد دارند ماه ژوئیه واردات نفت‌خام ایران را از سر گیرند. 

پیش‌بینی می‌شود واردات نفت‌خام ایران از سوی پالایشگاه‌های هند به دست کم 400 هزار بشکه در روز افزایش یابد که در هفت سال گذشته بی‌سابقه بوده است. ایران هم‌اکنون با استفاده از کشتی‌های خود محموله‌های صادرشده نفتی را به هند منتقل می‌کند.  

در این گزارش همچنین آمده است برخی از پالایشگا‌های نفتی هند هم‌اکنون از تانکرهای کشورهای دیگر برای انتقال محموله نفتی خریداری شده از ایران، استفاده می‌کنند. سینها امیدوار است لغو تحریم‌های ایران به شکوفایی تجارت میان این کشور و هند بینجامد. سی‌اِس‌آی سال مالی 2015-2014 و پس از 3 سال زیان مالی، به سوددهی رسید.    



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار