گزارشی که قرار است چهارشنبه منتشر شود، حقیقت ورود انگلیس به جنگ عراق را افشا خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک تایمز، تیم تحقیق رسمی در خصوص نقش انگلیس در جنگ عراق، هفت سال پس از شروع جلسات استماع و 13 سال پس از حمله سال 2003 آمریکا و متحدانش به عراق، قرار است روز چهارشنبه، یافته های خود را منتشر کند. 
قرار است جان چیلکات، کارمند بازنشسته دولت، گزارش دو میلیون و ششصد هزار کلمه ای خود را در خصوص نزاع تفرقه افکنی  که باعث شد تا زمان خروج قوای انگلیسی از معرکه جنگ عراق در سال 2009، 179 سرباز انگلیسی، تقریبا 4500 پرسنل آمریکایی و 100 هزار عراقی کشته شوند، منتشر کند.

بعد از این که نیروهای اشغالگر، دولت صدام حسین و تجهیزات نظامی وی را از کار انداختند، موجب ایجاد هرج و مرجی در عراق شدند که داعش از دل آن بیرون آمد. این جنگ، عملا میراث تونی بلر، نخست وزیر وقت انگلیس است. دولت او به بزرگ نمایی خطر مربوط به سلاح های کشتار جمعی عراق در زمان صدام حسین متهم است. موضوعی که بهانه حمله به این کشور را در اختیار آمریکا و متحدانش قرار داد. 

بلر که در آستانه انتشار این گزارش، منکر کلیه این اتهامات شده است، ادعا می کند دولتش هرگز اطلاعات را دست کاری یا تحریف نکرده است. 
سیاستمداران، دیپلمات ها، افسران اطلاعاتی و افسران نظامی برجسته، خود را آماده موج انتقادها در خصوص این حمله و اتفاقات پس از آن کرده اند.

روز سه شنبه، چیلکات گفت که «در همین ابتدای تحقیقات، به روشنی اعلام کرده ام اگر به تصمیمات یا رفتاری بربخوریم که مستحق انتقاد باشد، از اعلام آن خودداری نخواهم کرد. و در واقع، بیش از چند مورد کوچک برای افشاگری وجود دارد.»

استماع عمومی چیلکات بین سال های 2009 تا 2011 با اخذ مستندات از 150 شاهد و تجزیه و تحلیل 150 هزار سند و مدرک انجام شده است. 
گفته می شود بخشی از دلیل تاخیر در ارائه گزارش وی، محرمانه بودن برخی از بخش های گزارش، از جمله مکالمه های بین بلر و جرج دبلیو بوش است. انتظار می رود برخی از نامه های قبل از جنگ بلر به بوش نیز منتشر شود. 
فعالان ضد جنگ و خویشاوندان برخی از نیروهای کشته شده انگلیسی، امیدوارند این گزارش اعلام کند که ورود انگلیس، غیرقانونی بوده است و راه برای محاکمه بلر به اتهام جنایات جنگی باز شود.

چیلکات تاکید کرده است که این تحقیق، دادگاه نیست و دادگاه جنایات بین المللی گفته است «تصمیم انگلیس برای ورود به جنگ عراق، خارج از صلاحیت رسیدگی دادگاه است».
چیلکات می گوید که می خواسته گزارشش «شرح واقعی کلیه اتفاقات مهم» در خصوص جنگ عراق و درس های آن برای آینده باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار