تصویب قوانین جدید ضد تروریسم در روسیه و مخالفت ادوارد اسنودن

تأیید نهایی طرح ضد تروریسم روسیه، مخالفت افراد بسیاری از جمله ادوارد اسنودن را به همراه داشته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت "سالت لیک تریبون"؛ رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه طرح جدیدی را برای مقابله با فعالیت های تروریستی امضا کرد. بر اساس این طرح جریمه های مرتبط با فعالیت های افراط گرایی افزایش یافته و کنترل ابزار الکترونیکی شهروندان روسی نیز با شدت بیشتری صورت می گیرد.

در میان مخالفان این طرح، می توان به ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، اشاره کرد. در میان برنامه های جدید روسیه، تعدادی از فعالیت های مشابه با اقدامات نظارتی آمریکا نیز وجود دارد.

بخشی از اصلاحات ارائه شده  شرکت های تلفنی را موظف کرده تا تماس ها و پیام های کاربرانشان را برای مدت شش ماه ذخیره کنند و از وبسایت هایی همانند فیس بوک خواسته تا اطلاعات رمزنگاری شده کاربران را در اختیار سرویس امنیتی فدرال روسیه قرار دهد. در قسمت های دیگر این طرح می توان به اجبار اطلاع دهی به دولت در خصوص احتمال وقوع جرایم سنگین و نیاز به بررسی بسته های پستی از سوی کارمندان پست اشاره کرد.

اسنودن در پیامی در توییتر نوشت: "پوتین قانون جدیدی را امضا کرده که نه تنها حقوق بشر، بلکه قضاوت صحیح را نیز نقض می کند. روزی تاریک برای روسیه."

این اولین بار است که اسنودن از زمان دریافت پناهندگی، پوتین را به صورت مستقیم تحت انتقاد قرار داده است. مخالفان اسنودن، پیشتر وی را به انتشار اطلاعات محرمانه به روسیه و چشم پوشی از قوانین محدود کننده روسیه متهم کرده بودند. با این حال او این اتهامات را رد کرده و گفته دولت آمریکا با باطل کردن پاسپورتش، او را در یک کشور گیر انداخته است.

وی در پیام دیگری نوشت: "مردم از من می پرسند آیا من از برخوردهای دولتی ترسی ندارم. چرا می ترسم؛ اما این موضوع باعث توقف انتقاد من از کاخ سفید نشد و باعث توقف انتقاد من از روسیه نیز نمی شود."

شورای حقوق بشر کرملین پیشتر از پوتین خواسته بود تا این طرح را به دلیل غیرقانونی و مغایرت با قانون اساسی رد کند.

نسخه های ابتدایی این قانون گزینه هایی برای حذف شهروندی افراد مرتبط با فعالیت های تروریستی و تندرویی دربر داشت. این گزینه ها در نسخه نهایی که در پارلمان روسیه تایید شد، حذف شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار